måndag 18 januari 2016

Mitcar i Paris oktober 1985 del 1

Så tog vi oss fram till mässan och många bussar fanns det att titta på. I detta och följande avsnitt följer ett urval.

Volvo B10M Irizar. Mitcar Paris 1985-10-17. 

Kul att det fanns svensktillverkade bussar också. Åtminstone chassin. Karossen till denna kommer från spanska Irizar. Den är vanlig i Sverige men då så gott som uteslutande på Scania. Irizar och Scania har nämligen ett avtal att de bara skall karossera på Scania vid försäljning till Sverige. Ett par begagnade bussar på Volvo har dock smugit sig hit.  

MAN Van Hool Alizée T815. Mitcar Paris 1985-10-17.
 Interiör MAN Van Hool Alizée T815. Mitcar Paris 1985-10-17. 
 
 
Mercedes-Benz Van Hool Astromega TD824. Mitcar Paris 1985-10-17.




Interiör Mercedes-Benz Van Hool Astromega TD824. Mitcar Paris 1985-10-17. 

Rundsoffa längst bak, även kallad konferenshörna. 
 Van Hool Alicron. Mitcar Paris 1985-10-17. 

Om man inte vill ställa ut bussen - kanske för att den inte ens är byggd ännu - kan man ju alltid göra en tavla med den som motiv. Och jag kan fotografera tavlan. 
Scania Deltaplan 50. Mitcar Paris 1985-10-17. 

Finsk kaross på svenskt chassi. Busstypen var vanlig även i Sverige.

Volvo C10M. Mitcar Paris 1985-10-17.  

Volvo lanserade denna modell som helbyggd. Vad de egentligen menade med det är lite oklart eftersom de flesta karosserna byggdes av schweiziska Ramseier & Jenzer och några av finska Wiima men ingen av Volvo själva. Kanske det menades att man kunde köpa hela bussen hos Volvo-handlaren och denna valde vem som skulle bygga karossen. Annars brukade det vara bussägaren som valde kaross. 



 Mercedes-Benz Capitol. Mitcar Paris 1985-10-17.
Interiör Mercedes-Benz Capitol. Mitcar Paris 1985-10-17.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar