söndag 17 januari 2016

Med buss från Stockholm till Paris oktober 1985

Vi hoppar fram ett år i tiden, men kommer att återvända till 1984 lite längre fram. Jag visar bilderna i den ordning de dyker upp i mina diamagasin och det är lite kronologisk oordning i början av detta.

I oktober 1985 blev jag inbjuden av Franska Turistbyrån i Stockholm att följa med på en bussresa till den franska resemässan Mitcar i Paris. En stor del av mässan ägnades åt utställning av turistbussar. Vi var ett par journalister och några resebyråanställda, men de flesta var bussföretagare från i stort sett hela Sverige. Det var ett mycket trevligt gäng och det blev ett par trevliga dagar på bussen.

Franska Turistbyrån tyckte att vi skulle åka i en fransk buss av det icke okända märket Renault. Så denna fick gå tom från Le Havre i norra Frankrike till Stockholm och efter det vi kommit tom åter till Le Havre. Två chaufförer fanns med. De var väldigt olika: en var kort och korpulent, en var lång och mager. Det de hade gemensamt var att båda hette Jacques.  Den enes efternamn har jag förträngt men den korte hette i alla fall ironiskt nog Legrand ("den store"). De turades om att köra och den som inte körde för tillfället gick runt i bussen och bjöd på vin.

Cars Périer 17 (F) 8536MD76 Renault FR1. Brunstorp, Huskvarna 1985-10-15. 

Bilden är tagen i samband med lunchrasten vid Brunstorps Wärdshus i Huskvarna. Brunstorp var ett mycket populärt ställe för turistbussar att stanna vid. Den legendariske krögaren var på den tiden Arne Boman, och han hälsade personligen oss välkomna. Senare sålde han etablissemanget, som också inkluderade Warpa Skans bredvid, men det repade sig aldrig från detta. Nu tillhör det sedan många år Rasta. 


 Cars Périer 17 (F) 8536MD76 Renault FR1. Hotel Crystal, Paris 1985-10-17.

Här är bussen utanför hotellet i Paris. Det var ett hotell som var svårt drabbat av design, något jag inte är särskilt förtjust i. Att parkera en buss utanför hotellet i Paris var inga problem. Det fanns ju en trottoar som man kunde "låna". 
 
Cars Périer 17 (F) 8536MD76 Renault FR1. Fransk-belgiska gränsen 1985-10-19.
  
Så var vi på hemväg igen efter två dagar i Paris. Resan blev rätt dryg då bussen saknade bilbälten och därför bara fick gå i 80 km/tim på de tyska motorvägarna. Bussen var inte heller precis något under av bekvämlighet. 

Fullstora Renault-bussar fanns knappt i Sverige på den här tiden. I dag är de betydligt vanligare men numera kallas de Irisbus. 

I nästa avsnitt börjar vi besöket på mässan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar