fredag 22 januari 2016

Bussutställning vid Kolmården september 1984, del 2

Bergmans Omnibussar, Edsbyn 16 DFT362 Mercedes-Benz O305G. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23. 

Mercedes helbyggda ledbussar var mycket vanliga i hemlandet Västtyskland och andra länder i västra Europa. Men till vårt land letade sig bara fyra bussar av den här typen: Två till Valbobuss utanför Gävle och två till Bergmans i Edsbyn utanför Bollnäs. Alla fyra såldes så småningom till Helsingborgs Lokaltrafik och slutade som stadsbussar i Helsingborg. 

 LEJ446 Scania CN112. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23. 

En demobuss från Scania som utmärktes av den var tystare än andra bussar vid den tiden. I dag skulle vi nog betrakta den som bullrig, i varje fall i jämförelse med moderna bussar. Bussen tjänstgjorde sedan huvuddelen av sin aktiva tid i Västervik. 

  Lane-Buss, Uddevalla LCB563 Setra S216HDS. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23. 

Detta är en så kallad högbyggd buss. I en sådan sitter föraren och reseledaren på bottenvåningen medan alla passagerarna sitter på övervåningen. Förare brukar gilla sådana här bussar men reseledare brukade ogilla dem. Det var svårt att hålla kontakten med dem som åkte med. 

Julitatrafiken GZU509 Volvo B10M Jonckheere Jubilee P55. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.

Essbuss - eller Svenska Buss som de också kallade sig - var ett antal bussbolag som slog sig samman för att köra expressbussar runtom Sverige. Bland dessa sörmländska Julitatrafiken, som lät lackera upp en buss för detta. 

Jonckheere var en belgisk karosstillverkare som i dag har gått upp i VDL. 

 LKA749 Volvo B10M DAB-Silkeborg. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23. 

Den danska karossfabriken DAB i Silkeborg försökte 1984 lansera sig även på den svenska marknaden. Det tog ett tag men det blev så småningom många DABar som hittade till vårt land.  Ett tag ägdes fabriken av Scania. Numera är den nedlagd. 

Skön-Timrå Omnibussar 209 AAN993 Scania K112TL Kutter. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23. 

Skön-Timrå Omnibussar - eller vanligen Timråbussarna - i Medelpad såldes sedan till Linjebuss. Och att Kutter var en finsk kvalitetskaross vet ni redan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar