torsdag 21 januari 2016

Bussutställning vid Kolmården september 1984, del 1

I september 1984 hade Svenska Busstrafikförbundet sin kongress i Kolmårdens djurpark. I samband med den ordnades också en traditionell bussutställning. Eftersom även Svenska Lokaltrafikföreningen ordnade bussutställning i samband med sin kongress var det på den tiden två stora bussutställningar i Sverige varje år. I dag är det en sådan en gång vartannat år i samband med Persontrafikmässan som hålls växelvis i Älvsjö och Göteborg.

Söndagen den 23 september besökte jag "Bussens dag" (som utställningen fick heta) på en del av parkeringen utanför djurparken. Busstrafikförbundet hade ordnat en gratisbuss som körde från Norrköpings centralstation. Det är den som syns på första bilden.

Ringarums Busstrafik LYG362 Volvo B10M Van Hool Astral. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.

Van Hool Astral var egentligen inte en dubbeldäckare men bakom bakaxlarna fanns det två våningar. Den nedre fick snart namnet "groggveranda" i folkmun. Jag minns många trevliga stunder från mina resor i en sådan. Och jodå, det gick bra utan grogg - också.


 Postens Diligenstrafik 6653 KTJ122 Scania BR116 Ajokki. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.

Postens Diligenstrafik körde busslinjer i norra halvan av Sverige med sina blå och gula bussar. Och visst var det Postverket som ägde dem. Kuriöst nog kan nämnas att bussen är karosserad av Ajokki, som ägdes av finska Post- och Telestyrelsen 1984. 1988 gick Ajokki-fabriken samman med främst Wiima och Deltaplan och gick därmed upp i Carrus.


AMU LGP 095 Scania K82 Kutter. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.
AMU hade många bussar på den här tiden och de används främst för utbildning - om nu någon trott något annat. AMU var en förkortning för Arbetsmarknadsutbildning och numera heter det Lernia. Finska Kutter lade ned sin karosstillverkning 1988. Därmed gick en välbyggd och uppskattad kaross i graven.

Lingmerths Resebyrå, Tranås DDU125 Drögmöller Comet. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.

En tyskbyggd buss som inte sålde så bra men blev populär bland köparna i Sverige, inte minst för sitt sluttande golv ("teatergolv"). Lingmerths var också generalagent för Drögmöller. 

Interbus, Göteborg ETO225 Neoplan N122/3 Skyliner. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.

Interbus grundades på 1960-talet av bröderna Kroll i Västra Frölunda. Sedan har det haft många ägare, bland annat Fastighets AB Stockholm-Saltsjön, innan det hamnade hos Swebus. För nästan tio år sedan såldes det till Strömma Kanal och förra året såldes Göteborgs-delen till Sohlberg Buss i Skene och Stockholms-delen till Håbo Buss. Det senare har behållit namnet Interbus. 

Dubbeldäckare börjar nu bli vanliga bland svenska bussbolag. Det fanns många tillverkare till sådana men Neoplan var en av de större. 

 (SF) AUB-897 Scania K82 Lahti 320. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.

Den finska Lahti-karossen blev inte någon storsäljare i Sverige men några letade sig i alla fall hit. Karossen tillverkas av Lahden Autokori i Lahtis och fabriken finns kvar men ägs i dag av Scania.

Vi fortsätter med fler avsnitt från bussutställningen i Kolmården. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar