S.Ö.-Buss, Sollentuna DPZ071 Scania BR116 Padane. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.
S.Ö.-Buss fanns och finns både i Sollentuna och Södertälje. Namnet var gemensamt men de var olika företag. Ägaren till bolaget i Sollentuna var gärna okonventionell i sitt bussval och köpte gärna bussar som inte så många andra köpte. Italienska Padane-karosser kan vi ta som ett exempel. Det var väl ingen högre kvalitet på dem precis men ägaren skruvade gärna själv på sina bussar och kunde därmed få ned verkstadskostnaderna.
FWD607 Scania K112TL Jonckheere Jubilee P55. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.
Sven Carlsson Trafik, Gnosjö LRG614 Scania K112 Ernst Auwärter. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.
Tyska Ernst Auwärter tillverkade mest mellanstora bussar men här en fullstor buss. Ernst Auwärter skall inte förväxlas med Gottlob Auwärter, som grundade Neoplan. De skall enligt uppgift vara bröder.
Sven Carlsson Trafik AB i Gnosjö är ett gammalt fint familjeföretag i bussbranschen. Numera har dock familjen Carlsson avyttrad sin del och företaget finns kvar under samma namn men ägs nu av Karlssonbuss i Vaggeryd.
Volvo B10M Wiima K202. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.
UWE-verken, Norrköping EXB583 Volvo LV76 (1937). "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.
Buss kan kanske diskuteras men nog kan denna lastbil användas som sådan. UWE-verken är mest känt för sina värmeramper för bussar. De gör också andra värmesystem för buss.
ABM063 Volvo B10M Van Hool Alizée 210. "Bussens dag" Kolmården 1984-09-23.
En demobuss från Volvo, som sedan såldes till Bodens Omnibus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar