lördag 16 januari 2016

Haninge september 1984

I går uppnådde bloggen 500 sidvisningar sedan start. Antalet är nu uppe i 25 sådana om dagen. Det är bra men det kan bli mycket bättre. Berätta gärna för dina vänner! 

Färden går i dag vidare till Haninge kommun och SL-garaget i Handen. Lite undanskymt står två bussar, som ställts upp där av sina nya ägare och inte används i trafik.

 Fd Oskarshamns Omnibus FRW267 Volvo B755 VBK. SL-garaget, Haninge 1984-09-16. 
 
Föreningsresor, Handen HZW309 Mercedes-Benz Nordic 14. SL-garaget, Haninge 1984-09-16. 

Den här bussen tillhörde från början EGE-Trafiken i Katrineholm. Till vänster om den skymtar en av de Leyland-bussar med Park Royal-kaross, som SL köpte inför högertrafiken september 1967. 200 sådana köptes på ett bräde och dessutom köptes 50 dubbeldäckade Leyland. Bussarnas kvalitet var väl inte den bästa, men det var dels så att SL absolut inte ville ha Volvo eller Scania-Vabis och att dessutom de svenska busstillverkarna hade svårt att hinna med i den stora efterfrågan som uppstod i samband med högertrafiken. Leyland-bussen på bilden är H34 4439 CBK809 och ägdes av en privatperson vid fototillfället. 

 SL H24 6245 LNG765 Volvo B10M Säffle ledbuss. Garaget, Haninge 1984-09-16. 

Den här bussen var ett år gammal när jag tog bilden men den skulle hänga med i 16 år till och då hade SL Buss gått upp i Busslink. 

Fd BSBV 28/SL H63 7028 FNT548 Scania-Vabis BF76 SKV. Jordbro industriområde 1984-09-16. 

Den gulsvarta lackeringen var den som användes av Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö och ägdes vid fototillfället av en privatperson. Denne sålde bussen till sin arbetsgivare Wasatrafik och när detta köptes av Swebus blev bussen en av deras museibussar. I dag rullar bussen regelbundet den varma delen av året och ägs av Svenska Omnibusföreningen. För mig har det blivit många mil jag åkt i denna buss. Den fyllde 50 år förra året.

Fd BSBV 5/SL H42 4561 CZG511 och fd BSS 19/SL H42 4564 CUS684 Scania-Vabis BF76 SKV. Jordbro industriområde 1984-09-16. 

Fronten på två av de tio bussar som  de Wallenberg-ägda företagen BSBV och BSS (Busstrafiken Stockholm-Södertörn) köpte strax innan de såldes till SL. Wallenberg behöll dem och de utgjorde grunden i ett nybildat företag: Stockholms Turistbussar. Men efter något år såldes de till SL i alla fall.

Den beige och gröna lackeringen som bussen till höger har är den som BSS använde.

 
SL H58 5054 Volvo B58 Säffle. Garaget, Ribby 1984-09-16. 

 SL H3 6357 Volvo B10M Säffle. Garaget, Ribby 1984-09-16. 

Det får bli dagens skörd. I nästa avsnitt åker vi med en fransk buss till en bussresemässa i Paris. 

Vill du ha mer uppgifter om bussarna så hittas dessa oftast på Svensk Busshistoria. Där kan du söka på exempelvis registreringsnumret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar