lördag 9 januari 2016

Borås juli 1984

I dag blir det ett besök i Borås, min hemstad före 1964 och efter 1994. Mina föräldrar bodde dock kvar i Borås hela tiden så det blev många besök.

Tätortstrafiken i Borås sköttes vid denna tid av Borås Lokaltrafik, som bildades redan 1945 under namnet Stadsbussar i Borås. I slutet av detta år verkar det dock vara slut för dem. Ett upphandlingsärende avgjordes i torsdags av Kammarrätten till Borås Lokaltrafiks nackdel och det blir Nobina som tar över. Finns dock ännu en möjlighet att begära prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen.  Jag tror dock inte att BL kommer att lyckas där heller.

Men vi börjar med en buss från Storbritannien utanför Grand Hotel, byggt 1972.

Tourmaster 366EKH Bova. Hallbergsplatsen, Borås 1984-07-04. 

Bova är en holländsk busstillverkare som numera ingår i VDL-koncernen. Den här bussen är av en tidigare modell, men 1980 började Bova tillverka en kaross med namnet Futura, som blev hela marknadsutbudet för turistbussar i närmare tjugo år. Futura tillverkas fortfarande i en lätt faceliftad version och torde därmed vara den bussmodell som tillverkats längst tid. Det kommer säkert en bild på en Bova Futura någon gång framöver.

 Borås Lokaltrafik 166 JJZ197 Volvo B58 Säffle. Södra torget, Borås 1984-07-04.

Stadsbussar/Borås Lokaltrafik började från 1956 att köpa Volvos mittmotorbussar. Först med Säffle-kaross (eller Arvika-kaross men det är i stort sett samma sak). Fram till 1995 hade BL bland de stora bussarna bara tre Scania och resterande drygt 150 var Volvo.

Borås Lokaltrafik 191 KDP091 Volvo B58 Säffle. Södra torget, Borås 1984-07-04.  

BL körde också en linje från Borås till Landvetters flygplats. Det gör de inte i dag. Inte någon annan heller. Swebus kör dock in med några av sina expressbussar till flygplatsen med linjen Stockholm-Jönköping-Borås-Göteborg.

Bussen på bilden är utrustad med lite komfortablare stolar just med tanke på resenärerna till och från flygplatsen.

Borås Lokaltrafik 197 DFA805 Volvo B58 Wiima. Kvarngatan, Borås 1984-07-04.  

Den senaste leveransen av Säffle-bussar till Borås var inte problemfri. Bland annat regnade det in i bussarna. Därför vände sig BL till finska Wiima 1979, när de köpte nya bussar. Sedan blev det uteslutande Wiima-karosser fram till 1993 (fast då hette de Carrus).

På bilden en av Wiima-bussarna i den första serien. Kvarngatan ligger cirka 50 meter från Södra torget.

Borås Lokaltrafik 219 DMY197 Volvo B58 Wiima. Kvarngatan, Borås 1984-07-04. 


Borås Lokaltrafik 225 DYG 317 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1984-07-04.

De här båda Wiimorna är från 1982 års leverans. Från 1979 tillverkade Volvo ett nytt mittmotorchassi - B10M - som efterträdare till B58. De nya chassierna tillverkades dessutom i Borås och alltjämt har Volvo en stor fabrik för tillverkning av busschassin här. Sedan går de i regel till Polen för karossering.

I nästa avsnitt påbörjar vi en resa mellan Göteborg och Lysekil med nya fiiina bussar.

Tryck på musknappen på bilden ger större bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar