söndag 10 januari 2016

Göteborg-Lysekil juli 1984

SJ Buss i samarbete med Bohustrafiken lanserade till sommaren 1984 ett bekvämare sätt att resa regionalt genom att beställa tre specialutrustade bussar för linjen Göteborg-Lysekil. Bussarna var lackerade i blått och vitt till skillnad från andra SJ-bussar, som brukade vara orange.

Inredningen motsvarade den i en turistbuss från denna tid. Det var således fällbara stolar och toalett. AC hade man dock inte infört ännu (det var ganska få turistbussar som hade sådan då) men det fanns en bra fläktventilation.

Jag gjorde ett reportage för Svensk Lokaltrafik om bussen och en resa med den till Lysekil. Bilderna är tagna i samband med detta.

 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Nils Ericsonsplatsen, Göteborg 1984-07-24. 
 
  Trafikchef Arvid Isaksson, SJ Buss Göteborg. Nils Ericsonsplatsen, Göteborg 1984-07-24. 

Trafikchefen Arvid Isaksson är mycket stolt över att visa upp den nya bussen. Han bodde för övrigt i Ljungskile så han fick åka med den till jobbet varje dag. 
 
 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Stationen, Ljungskile 1984-07-24. 

I Ljungskile gjorde vi ett kort uppehåll och där kom på en äldre man, som när han började prata tydligt avslöjade att han var född och uppvuxen i Bohuslän. Han satte sig bredvid mig och pekade på kameran: 
- Är han från Stockholm? 
Jag förstod inte riktigt logiken men besvarade frågan jakande. 
- Va' tycker han om våra nya bussar?
Jag svarade lite lätt provocerande: 
- Jo, de är bra men tåg är bättre. 
Mannen blängde ilsket på mig: 
- Skulle inte de här fiiiine bussar'a duga åt en jeeevla stockholmare! 

 
  SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Färjan Finnsbo-Skår 1984-07-24. 

Mellan Skår och Finnsbo fick vi åka färja med buss och allt på Gullmarsleden. Bilden är tagen när bussen återvänder till Göteborg. Jag hoppade då av vid Finnsbo för att få till denna bild. 
 
 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Lysekil 1984-07-24. 
 
  SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Lysekil 1984-07-24. 

 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Lysekil 1984-07-24. 

Bussen bakifrån på väg åter mot Göteborg. Skylten i förgrunden kom till nytta mer än 25 år senare när ett filmbolag var ute efter en av Bohustrafikens hållplatsskyltar från 1980-talets mitt vid inspelningen av en TV-serie efter Camilla Läckbergs deckare. Så man gjorde en kopia efter mitt foto och satte upp en likadan hållplats fast nu förstås i Fjällbacka. 

I nästa avsnitt åker vi tillbaka till Göteborg. 

Klicka på bilden med mushjulet om du vill ha den större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar