onsdag 20 januari 2016

Mitcar i Paris oktober 1985 del 3

Då kommer de sista bilderna från Mitcar.

 Setra S210HI. Mitcar Paris 1985-10-17. 
 
 
Interiör Setra S210HI. Mitcar Paris 1985-10-17. 

 
Cityrama Setra S228DT. Mitcar Paris 1985-10-17. 

Voyages Brun Setra S211HD. Mitcar Paris 1985-10-17.  

Stora och små bussar från Setra. Siffran i modellbeteckningen anger hur många stolsrader man maximalt kan få in i bussen. En Setra S210 kan man alltså få in 10 rader i och i en S228 28 rader men då på två våningar. Varje stolsrad är fyra platser bred men eftersom det behövs plats för dörrar och toalett så går det knappt få in 40 stolar utan det går plats för minst 4. Sedan vill många bussägare ha lite bättre plats mellan stolarna i längsled och då försvinner ytterligare ett antal stolar. 

 Neoplan Jetliner. Mitcar Paris 1985-10-17.  

Den glade mannen som är i färd med att stiga in i bussen heter Lars Andersson och han ägde ett litet bussbolag i Leksand vid denna tid. I dag känner många i branschen honom eftersom han är specialist på kör- och vilotider för yrkesförare, något som inte är så lätt att för många bussägare att hålla reda på. Han jobbade förut vid Vägverket men finns nu sedan några år på Sveriges Bussföretag. Han kallar sig numera Lars E G Andersson.

 
MAN-bussar. Mitcar Paris 1985-10-17. 

 Míchel Drögmöller Comet E330. Mitcar Paris 1985-10-17. 

Med denna Drögmöller avslutar jag visningen från Mitcar i Paris. Drögmöller beskrivs i detta inlägg

Även 1986 besökte jag Mitcar och då blev det tillfälle till att fotografera parisiska bussar på stan. Dessa bilder kommer att visas så småningom om bloggen och jag håller. 

I nästa avsnitt blir det mer bussutställning men nu vid Kolmårdens djurpark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar