lördag 27 februari 2016

Säffle Karosseri i mars 1985, del 1

Den 8 mars 1985 gjorde jag ett besök på Säffle Karosseri inför ett reportage i Svensk Lokaltrafik. Resan gjordes med tåg från Stockholm och när jag kom till Säffle visste jag inte var karosserifabriken låg i förhållande till station. Jag hade varit på den förut men då kommit via landsväg. Så jag steg in i en taxi och bad att få åka till Karosserifabriken. Föraren tittade förvånat på mig:
- Menar du Höglunds?
Jag bekräftade detta och han körde mig trehundra meter innan han stannade.
- Då var vi framme.
Jag bad om ett kvitto och fick ett sådant med sträckan "Från SJ till Höglunds". 

Jo, fabriken hette H.Höglund & Co från början. Men den såldes 1981 till Volvo och bytte därmed namn till Säffle Karosseri AB. Senare blev det Volvo Säffle och 2013 lades den ned helt och den karosstillverkning som gjorts där flyttade till Volvos tidigare fabrik i Wroclav i Polen. En specialitet för Säffle blev att tillverka bussar i lättmetall, framför allt aluminium.

1985 var det dock lysande tider för karosserifabriken i Säffle.  Och som jag tidigare berättat så hade man också öppnat en "filial" i norska Horten.

Säffle Karosseri AB:s fabrik 1985-03-08.

Några just leveransfärdiga bussar stod ute på gården.

 
 
SJ Buss 2396 LTS346 Volvo B10M Säffle ledbuss. Karosserifabriken, Säffle 1985-03-08. 

Uddevalla Omnibus AB 73 CMF757 Volvo B10M Säffle. Karosserifabriken, Säffle 1985-03-08. 

 Storstockholms Lokaltrafik H24 6110 HKW698 Volvo B10M Säffle ledbuss. Karosserifabriken, Säffle 1985-03-08. 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar