torsdag 14 januari 2016

Hembygdens dag på Skansen i Stockholm augusti 1984, del 2

Fortsätter visningen av de bussar som användes vid rubricerat evenemang. Del 1 finns här. 

SJ Buss 1254 AAR426 Volvo B58 Van Hool Vistadome. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

Den här bussen hör normalt hemma i Helsingborg, dit den skulle användas senare denna söndag. Vistadome var den första modellen av Van Hool som i större skala letade sig till vårt land 1969-1974. Känns bäst igen på de små fönstren ("helikopterfönster") ovanför framrutan.

Postens Diligenstrafik 7502 CCG136  Volvo B58 Van Hool Vistadome. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

Postverket körde också på denna tid bussar även om de kallades diligenser. De var vanligen gula och blå. 1991 gjordes en bytesaffär mellan Posten och SJ så att bussarna hamnade hos det då SJ-ägda Swebus. Den här bussen torde ha startat sin veckoslutsresa till Stockholm i Jämtland.

 SJ Buss 1538 JNB983 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

Denna buss var på hemmaplan. Den var nämligen stationerad i Stockholm vilket man kan se på att det står "Cst" till höger om framdörren. Cst var SJ:s signatur för Stockholms centralstation. Egentligen skall det utläsas Centralbangården Stockholm. SJ använde samma signatur för bussarna som vid järnvägen.

SJ Buss 1251 DRW305 Volvo B58 Van Hool Vistadome. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

En buss från Karlskrona (Ck) med igensatta helikopterfönster. 
 
Norrlandskustens Trafikförening 16 LLU550 Volvo B10M Van Hool Alizée. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

Norrlandskustens Trafikförening i Umeå körde som namnet antyder utmed kusten mellan Sundsvall och Umeå. På 1980-talet delades denna trafik med Linjebuss och dessa ägde också en stor andel i företaget. Så småningom övergick det helt till Linjebuss. 

 Jan Nilssons Turistbussar, Tumba LYW372 Volvo B10M Van Hool Alizée. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

De egna bussarna inklusive de från andra bussbolag som gick i SJ:s veckoslutstrafik räckte inte till riktigt. Därför fick man också hyra in en buss från Tumba.

 Nymans Turistbussar 2450 ANH060 Scania K112 Van Hool Alizée. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

Nymans Turistbussar i Stockholm var ett dotterbolag till GDG, vilket här framgår av att de har samma lackering. Så småningom ingick de tillsammans med moderbolaget i Swebus. Van Hool på Scania-chassi var inte så vanligt på den tiden. Det vanligaste var Volvo. De Van Hool som rullar i Sverige i dag är dock oftast byggda på Scania, men Van Hool har också helbyggda bussar (det vill säga att de tillverkat båda chassi och kaross).

Linjebuss 426 LSK878 Volvo B10M Van Hool Alizée. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

Linjebuss ägdes av Johnson-koncernen men såldes sedan till franska CGEA. Sedan har många turer skett men det har efter det varit franskägt. Linjebuss bytte namn till Connex och sedan till Veolia och för något år sedan till Transdev.

 Linjebuss 184 FGJ109 Volvo B10M Van Hool Alizée. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

SJ Buss 2293 BUD705 Volvo B10M Van Hool Alizée. Klarabergsviadukten, Stockholm 1984-08-26. 

Bussen är skyltad Halmstad, varför man kan utgå från att den skulle köra tillbaka dit på eftermiddagen. 


Ja, det var allt med anledning av Hembygdens dag på Skansen. I nästa avsnitt gör vi ett svep i några av Stockholms södra förorter. 

Om du vill ha större bild så ta mushjulet till hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar