Norrköpings Lokaltrafik var ganska okonventionella i sitt fordonsval och därför kunde man se bussar där, som inte var så vanliga hos andra bussbolag. Norrköpings Lokaltrafik slogs 1992 ihop med Linköpings Trafik AB och blev Norrköping-Linköping Trafik AB. I november 1994 gick de upp i Näckrosbuss, som sedan i sin tur 2000 gick ihop med Storstockholms Lokaltrafik under namnet Busslink. I dag heter företaget Keolis.
Norrköpings Lokaltrafik 212 DMC150 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norr Tull, Norrköping 1984-06-14.
Van Hool Alizée fanns också i en version för lokaltrafik. Bussen bilden var på väg till Kolmårdens Djurpark.
Norrköpings Lokaltrafik 244 LHB149 Volvo B10M Van Hool 160. Norr Tull, Norrköping 1984-06-14.
Van Hool fanns också i en tätortsversion. Bussen på bilden slutade sina aktiva dagar i Ryssland fram till 2012, då den skall ha tagits ur trafik.
Norrköpings Lokaltrafik 281 GUS363 Volvo B58 Ikarus. Busstationen, Norrköping 1984-06-14.
Ungerska Ikarus byggde en hel del karosser som hamnade i Sverige. De flesta som turistbussar men också linjevagnar och stadsbussar. Under Sovjettiden hade kort sagt alla länder bakom Järnridån huvudsakligen Ikarus-bussar. Till Västeuropa exporterades bussar med högre kvalitet jämfört med dessa men de var ändå ökända för att rosta - "Ikarost".
Norrköpings Lokaltrafik 322 DEL455 Scania BR112 Deltaplan City. Norr Tull, Norrköping 1984-06-14.
Den här bussen slutade sina dagar i Tallinn, där den rullade 1995-2002. Någon lustigkurre har varit framme och ändrat Scania till Cania.
SJ Buss 1896 KYA 679 Volvo B10M VBK. Busstationen, Norrköping 1984-06-14.
VBK (Vestfold Bil og Karosserifabrik a/s) hörde hemma i Horten i Norge. De lade ned sin tillverkning 1982. SJ köpte 50 VBK-bussar 1980-1981. Bussen på bilden är fortfarande i SJ:s färger och har således inte fått Östgötatrafikens lackering.
SJ Buss 2181 LYS998 Scania CR112. Busstationen, Norrköping 1984-06-14.
I kommande avsnitt gör jag ett litet nedslag runt Stockholm igen.
Större blir bilden om du klickar på den med mushjulet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar