torsdag 28 januari 2016

Hornsbergsgaraget Stockholm i september 1984

I SL:s garage i Hornsberg hade ordnats en liten utställning av bussar med ny teknik. SL = Storstockholms Lokaltrafik.

 
SL Buss H19 4550 LNX885 Scania K82 Ajokki 8000. Garaget Hornsberg, Stockholm 1984-09-30.  

SL köpte två sådana här experimentbussar och de placerade vid Ekerögaraget på Mälaröarna. Efter ungefär ett och halvt år såldes de, den ena till Evalds Buss i Mölndal och den andra till Söne Trafik AB i Lidköping. Bussarna lackerades inte hos SL utan hade kvar grundfärgen. Man brukade kalla den eloxerad.

 SL Buss H2S 6469 HPA565 Volvo B10M Säffle. Garaget Hornsberg, Stockholm 1984-09-30.  

Denna buss hade svänghjul, som skulle hjälpa till att spara på bränslet. 

SL Buss E1 6998 DBY698 Volvo B10M Säffle. Garaget Hornsberg, Stockholm 1984-09-30.  

Och så en buss som gick på batterier. Eftersom batterierna vägde mycket var man tvungen att välja en mindre buss. Det gjorde man genom att ta den främre delen av en ledbuss. Bussarna gick upp till fyra timmar på en laddning. SL hade två sådana här bussar.

Det skulle dröja ytterligare trettio år innan batteridrift, ofta kombinerad med hybriddrift, skulle förekomma i något större antal på bussar i Sverige. SL hade två sådana här bussar.
 
SL Buss H2T 6470 CSB756 Volvo B10M Säffle. Garaget Hornsberg, Stockholm 1984-09-30.  

En buss med hydrauldrift - eller svänghjulsdrift som man sa om man ville undvika det svårstavade ordet.  

SL Buss H10 LRL937 Scania CR112. Garaget Hornsberg, Stockholm 1984-09-30. 

Den här Scania-bussen användes en kort tid som prov med att köra på etanol. Ett drivmedel som i dag i det närmaste upphört till förmån för biogas, naturgas eller biodiesel. Den vanliga fossila dieseln har också blivit betydligt vänligare mot miljön än vad den var 1984. 

I nästa avsnitt åker vi till Söderhamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar