torsdag 31 mars 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 3

Billingens Trafik AB, Skövde 71 EDM779 Scania K112 Wiima K201. Torsgatan, Stockholm 1985-05-24.

Huvudägare i Billingens Trafik AB var Skövde kommun. Även SJ var inblandat på ett litet hörn. I januari 1996 sålde man till Swebus.

Mix-Transport HB, Sundsbruk (Mixers orkester) ENM031 Scania-Vabis BF76. Torsgatan, Stockholm 1985-05-24.

Gamla bussar blir ofta orkesterbussar under sin sista aktiva tid. Den här bussen är från 1968 och förste ägare var Värmlandsresor AB i Årjäng. Karossen kommer från norska Lier Karosseri, det som sedan blev grunden i den av GDG ägda karosserifabriken Alpus. Och trots att det står BMW i fronten så är det ett frontmotorchassi från Scania-Vabis.

Hjälmåkra Buss, Sävsjö EYC825 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Torsgatan, Stockholm 1985-05-24.

Årjängsbussarna AB FXY710 Scania BR116S Ikarus 450. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-24.

Ikarus var en ungersk busstillverkare. De byggde hela bussar men också karosser på andra tillverkares chassin. Det var de senare som blev rätt populära i Sverige. Antagligen berodde det på priset, men då hade bussköparen kanske inte tänkt på att karossen brukade kallas "Ikarost".

Svärdsjö-Falu Trafikförening, Falun LTA 225 Scania K112 Ajokki 9000 Superstar. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-24.

Svärdsjö-Falu Trafikförening såldes i december 1988 till Wasatrafik.

Tumlare Buss AB, Stockholm AAS438 Neoplan N216H Jetliner. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-24.

Detta bussbolag fick sitt namn efter grundaren och ägaren Rune Tumlare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar