onsdag 30 mars 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 2

Continentbuss, Skellefteå 213 BWS496 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Continentbuss var ett företag inom Hellgrens-koncernen, som hörde hemma i Skellefteå. De var också ägare till Skelleftebuss, som finns kvar i dag men numera ägs av kommunen. Continentbuss hade fram till decennieskiftet mellan 1970- och 1980-talen också en depå i Trångsund i Huddinge kommun. Men denna såldes i december 1976 till Wasatrafik, vilket dock inte påverkar bussen på bilden. Det är nämligen en veckoslutsbuss som startat i Skellefteå på fredagen och sedan återvände dit på söndagen. 

Tapanis Buss, Haparanda LCW155 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Linjebuss 446 EEX235 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.


Elvéns Busstrafik, Söderbärke 6 BJJ501 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Sune Malmqvist, Sylfaste FFZ370 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

En buss från Gotland. Sådana kunde också emellanåt ses på fastlandet. Den här bussen hamnade sedan i Ryssland och eventuellt rullar den kvar där än i dag.

Centrala Bussbeställningen, Stockholm CJX501 Scania CR110L. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-05.

Scania CR110L var en trevlig busstyp för regionaltrafik, omtyckt av såväl resenärer som förare. Den var vanligtvis automatväxlad, vilket inte brukade vara fallet på annat än rena stadsbussar. Tyvärr hade den nackdelen att den lätt rostade. 

Tillverkades i 231 exemplar mellan 1967 och 1972. Ett stort antal av dessa beställdes av SJ. 50 CR110L specades och beställdes av SJ för att ersätta tågtrafiken på Roslagsbanan. Men banan övertogs av Storstockholms Lokaltrafik och lever fortfarande kvar i högönsklig välmåga. I dag talar man mer om utbyggnad än nedläggning. Bussarna överfördes till Storstockholms Lokaltrafik, som placerade de flesta av dem på Södertörn. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar