tisdag 15 mars 2016

Boden i april 1985, del 1

Jag hade bokat in tre företagsbesök den där dagen och det blev lite för mycket visade det sig. Först var det Postens Diligenstrafik i Gällivare, sedan Malmfältens Omnibus i Malmberget och så ett långt skutt till Bodens Omnibus AB. Man åker lämpligen över Vuollerim vid resa mellan Gällivare och Boden men jag valde att åka via Hakkas och då fick åka förbi byn med det underliga namnet Skröven kom jag fram till dem jag skulle besöka i Boden långt efter det kontoret skulle varit stängt. De var dock tålmodiga norrlänningar som lugnt väntade och vi höll väl på fram till 21-tiden innan vi var klara.

För att inte göra om tabben nästa dag frågade jag på Hotell Bodensia om jag skulle kunna köra till Piteå på en halvtimme.
- Jomenvisst gör de det, svarade killen i receptionen, det är bara åtta mil.
Jag skulle behövt köra med 160 km/tim i snitt så jag lade på en extra halvtimme. Och det visade sig vara ungefär vad jag behövde.

Bodens Omnibus AB kallade sig också Boden Buss.

Bodens Omnibus AB 20 GAP569 Volvo B58 Van Hool Vistadome. Garaget Mannhem, Boden 1985-04-11.

 Bodens Omnibus AB 53 HHD112 Scania CR111M. Garaget Mannhem, Boden 1985-04-11.

Den här bussen hade nyligen köpts från Sundsvalls Trafik AB (nummer 337) och hade ännu kvar deras lackering. Förstora gärna bilden (klicka på den med mushjulet) för att se hur smart de ändrat inventarienumret med tuschpenna.

Bodens Omnibus AB 2 BTY563 Volvo B10M Ajokki 5300. Garaget Mannhem, Boden 1985-04-11.

Bodens Omnibus AB 1 AMN937 Volvo B57-60T Hägglund. Garaget Mannhem, Boden 1985-04-11.

Chassibeteckningen B57 innebär att bussen har frontmotor.  

Bodens Omnibus AB 39 KST563 Scania BR112 Ajokki 5300. Garaget Mannhem, Boden 1985-04-11.

 Bodens Omnibus AB Volvo F7 lastbil. Garaget Mannhem, Boden 1985-04-11.

Bodens Omnibus hade också (minst) en lastbil. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar