måndag 14 mars 2016

Gällivare och Malmberget i april 1985, del 3

Gällivare Trafik AB 3 JJS975 Scania BF111 Ajokki 5000B. Busstationen, Malmberget 1985-04-11.   

Att få plats för ett godsrum i en buss med bakmotor kan vara ganska besvärligt. Lite lättare om motorn finns under bussen strax bakom framaxeln, vanligen kallat mittmotor. Man kan också lösa det som man gjort här, eftersom Scania inte tillverkas med mittmotor. Nämligen frontmotor. Nackdelen med en sådan är dock att det ger en bullrig förarmiljö eftersom föraren sitter bredvid motorhuven.  Efter en hel dag i en sådan blir man rätt lomhörd.  Å andra sidan är motorhuven bra att ha papper, glasögon, matlåda och pärmen med taxebestämmelser på.

 
Busstationen, Malmberget 1985-04-11.    

Det står Busscentral över dörren. Så möjligen har jag gjort fel när jag skrivit Busstationen i detta och föregående inlägg. 

 
Malmfältens Omnibus AB 23 EPL704 Scania BR111M Ajokki 5300. Malmberget 1985-04-11.  

B i chassibeteckningen (BR111M) betyder att bussen är karosserad av någon annan än Scania eller av Scania ägd karosserifabrik. Om karossen byggts av Scania, s k helbygge, hade det i stället stått C. R betyder bakmotor (efter engelska rear).

I nästa avsnitt befinner vi oss i Boden:
Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler, 
Den platsen heter Boden dit vill jag aldrig mer. 

Fast riktigt så illa var det inte. Dikten ovan är skriven av en av de många ynglingar som tvingades göra sin värnplikt i Boden, 100-tals mil hemifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar