fredag 1 april 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 4

 Linjebuss 210 COZ483 Volvo B59 Säffle. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Linjebuss körde en gratislinje från Norra Bantorget till Ikea vid Kungens kurva. För detta användes äldre tätortsbussar, som flyttats till Stockholm för uppgiften. 
 HD-Buss, Virserum LOC033 Volvo B10M Wiima. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Ramkvillabuss, Korsberga LKP731 Setra S211H. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Skogsgårdhs Busstrafik, Kyrkhult 27 KCL878 Volvo B58 Deltaplan. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Svensson Buss i Gnarp EDP481 Setra S215HD. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Interbus, Göteborg 8 FZG947 Neoplan Jetliner. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Interbus grundades i slutet av 1960-talet av Bröderna Kroll i Västra Frölunda. Företaget fick genom åren många ägare av vilka kan nämnas ett par rederier, Wallenbergsägda Fastighets AB Stockholm-Saltsjön, Wasatrafik och Swebus. År 2007 såldes det till Strömma Turism & Sjöfart och blev namnändrat till Strömma Buss, dock med Interbus kvar som varumärke. 

I slutet av 2014 såldes verksamheten i Göteborg och Malmö till Sohlberg Buss i Borås och i början av 2015 såldes verksamheten i Stockholm till Håbo Buss. De förra lät namnet Interbus försvinna medan Håbo Buss behåller namnet Interbus. 

Det berättas att när det italienska fotbollslaget Lazio gästade Sverige så hyrdes bussar in från Interbus för att sköta lagets transporter i landet. Dock vägrade spelarna att gå ombord på bussen och anledningen var att de inte ville åka med den buss som var märkt med Inters namn, ett annat känt italienskt fotbollslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar