tisdag 1 mars 2016

Vid Norra Bantorget i mars 1985, del 1

Jag har redan skrivit om Norra Bantorget i Stockholm. Där samlades fredag-söndag massor med bussar från landets alla hörn. Dels var det bussparkering och dels gick många veckoslutsbussar norrut härifrån. Och fick bussarna inte plats på Norra Bantorget fick de det i regel på den intilliggande Torsgatan.

Skogsgårdhs Busstrafik, Kyrkhult 15 LKG567 Volvo B10M Deltaplan. Norra Bantorget, Stockholm 1985-03-16. 

Skogsgårdhs i Kyrkhult utanför Olofström i Blekinge var ett ganska stort bussbolag. I mars 1991 såldes det till Linjebuss och Ingvar Skogsgårdh började jobba för dem med att sälja begagnade bussar.  

Tösse Buss & Taxi, Åmål HUB789 Scania K112 Deltaplan. Norra Bantorget, Stockholm 1985-03-16. 

 
Thygessons Bussar, Broby 7 FJM308 Volvo B58 Wiima. Norra Bantorget, Stockholm 1985-03-16. 

Thygessons Bussar i Broby i norra Skåne var till för ett par år sedan ett stort bussbolag, men då lade de av med all linjetrafik och har numera knappt någon bussverksamhet alls. 1985 körde de veckoslutsbussar för Essbuss 

Ramkvillabuss, Korsberga LOF768 Setra S215HD. Norra Bantorget, Stockholm 1985-03-16. 

Ramkvillabuss i södra Småland är ett gammalt familjeföretag som dock såldes 2009 till People Travel Group, ett företag inom Veolia-koncernen. Några år senare sålde PTG bussarna vidare till Nilsbuss i Vimmerby och namnet Ramkvillabuss återkom på marknaden.  

Fd Postens Diligenstrafik 6852 GCW884 Volvo B58 Säffle. Norra Bantorget, Stockholm 1985-03-16. 

Postverket körde bussar i norra halvan av Sverige under det passande namnet Postens Diligenstrafik. Bussarna var gula och blå, vilket ju också var Postens färger. Förutom passagerare körde de mycket gods och fungerade också som lantbrevbärarturer.

Åkte man i en av deras bussar på en bra norrländsk landsväg hände det då och då att bussföraren saknade ner farten något och svängde över i mötande körfält, öppnade sidorutan och tog en postväska från motorhuven och kastade ut den så att den fastnade på en krok på en stolpe. Detta som alternativ till brevlåda.

År 1991 gick Postens Diligenstrafik upp i Swebus och all statligt ägd busstrafik kom därmed under samma hatt. 

Bussen på bilden har pensionerats från Postverket och gör ny tjänst som privatägd husbuss eller kanske orkesterbuss.


Storstockholms Lokaltrafik H19 4549 LNM975 Scania K82 Ajokki 8000. SL-garaget, Tappström 1985-03-16.

Slutligen gör vi en snabbt utflykt till Mälaröarna, där denna udda buss fanns vid SL:s garage i Tappström. Det var två provbussar som SL körde och båda hamnade sedan i Västergötland: Söne Trafik i Lidköping och Evalds Buss i Mölndal.

I nästa avsnitt återvänder vi till bussarna på Norra Bantorget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar