I november 1984 var jag på reportageuppdrag till Umeå, Lycksele och Skellefteå. Börjar med några bilder en lördagsmorgon när snön redan har fallit.
Skelleftebuss Scania CR112 Torget, Skellefteå 1984-11-10.
Tätortstrafiken i Skellefteå har vaknat och tre Scania CR112 på väg åt olika håll har samlats vid Torget. Skelleftebuss köptes 1974 av kommunen från Hellbergs-koncernen, mest känt för varumärket Continentbus.
I dag är Skellefteå en av de tre kommuner i Sverige som själva planerar sin busstrafik och utför den i egen regi. De övriga är Luleå och Västerås. Ett par kommuner till planerar trafiken själv men upphandlar den, t ex Karlstad och Piteå. Det vanliga är annars är att länens/regionens kollektivtrafikmyndighet både planerar och upphandlar.
Skelleftebuss kör förutom tätortstrafiken också i dag mycket regionaltrafik. Tidigare körde de också beställningstrafik, men det visade sig att de som kommunalt bolag inte fick köra sådan utöver i den egna kommunen och direkt angränsande kommuner.
Skelleftebuss 32 AHK961 Scania CR112. Torget, Skellefteå 1984-11-10.
Skelleftebuss 41 LRU785 Scania CR112. Torget, Skellefteå 1984-11-10.
Skelleftebuss 109 LSL896 Scania CR112. Torget, Skellefteå 1984-11-10.
Denna buss fick senare nummer 44.
Linjebuss 433 LTF700 Volvo B10M Van Hool Alizée. Busstationen, Skellefteå 1984-11-10.
Skelleftebuss 208 ERD940 Volvo B10M Van Hool Alizée. Busstationen, Skellefteå 1984-11-10.
I nästa avsnitt åker vi expressbuss utmed Norrlandskusten mellan Skellefteå och Umeå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar