tisdag 23 februari 2016

Skellefteå i november 1984

Alldeles nyss gick bloggen över 2 000 sidvisningar. Den är nu uppe i cirka 50 sådana per dag. Det är siffror som jag är nöjd med. 

I november 1984 var jag på reportageuppdrag till Umeå, Lycksele och Skellefteå. Börjar med några bilder en lördagsmorgon när snön redan har fallit.

Skelleftebuss Scania CR112 Torget, Skellefteå 1984-11-10.

Tätortstrafiken i Skellefteå har vaknat och tre Scania CR112 på väg åt olika håll har samlats vid Torget.  Skelleftebuss köptes 1974 av kommunen från Hellbergs-koncernen, mest känt för varumärket Continentbus.

I dag är Skellefteå en av de tre kommuner i Sverige som själva planerar sin busstrafik och utför den i egen regi. De övriga är Luleå och Västerås. Ett par kommuner till planerar trafiken själv men upphandlar den, t ex Karlstad och Piteå. Det vanliga är annars är att länens/regionens kollektivtrafikmyndighet både planerar och upphandlar.

Skelleftebuss kör förutom tätortstrafiken också i dag mycket regionaltrafik. Tidigare körde de också beställningstrafik, men det visade sig att de som kommunalt bolag inte fick köra sådan utöver i den egna kommunen och direkt angränsande kommuner.

Skelleftebuss 32 AHK961 Scania CR112. Torget, Skellefteå 1984-11-10.
 
Skelleftebuss 41 LRU785 Scania CR112. Torget, Skellefteå 1984-11-10. 

Skelleftebuss 109 LSL896 Scania CR112. Torget, Skellefteå 1984-11-10.  

Denna buss fick senare nummer 44. 

Linjebuss 433 LTF700 Volvo B10M Van Hool Alizée. Busstationen, Skellefteå 1984-11-10. 

Skelleftebuss 208 ERD940 Volvo B10M Van Hool Alizée. Busstationen, Skellefteå 1984-11-10.  

I nästa avsnitt åker vi expressbuss utmed Norrlandskusten mellan Skellefteå och Umeå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar