onsdag 3 februari 2016

Gävle i oktober 1984, del 1

Innan jag besökte Söderhamn var jag i Gävle och hälsade på hos Gävle Lokaltrafik i deras lokaler på Brynäs. Ja, Brynäs är en stadsdel i Gävle - och ett känt idrottslag.

Gävle Lokaltrafik 104 CWE613 Volvo B10M Ajokki 5300 samt 124 JZR737, 128 JPW907 och 129 JPD587 Volvo B59 Säffle. Bussgaraget Brynäs, Gävle 1984-10-04.
Gävle Lokaltrafik 3 AGC371 Scania-Vabis CR76 och COG867 Scania CR76. Bussgaraget Brynäs, Gävle 1984-10-04.

Scania-Vabis tog fram den nya stadsbuss CR76 lagom till högertrafiken 1967. Den hade bakmotor och  såldes till många svenska städer, och även till utlandet. Den kom också i nya modeller  CR110 och CR111. I bakgrunden skymtar en Volvo B59 (som också hade bakmotor) och ännu en CR76. 

Gävle Lokaltrafik 145 KJF824 Scania CR112, 168 LAS335 Volvo B10M Säffle och 156 CNZ406 Scania BR112 Ajokki 8000.  Bussgaraget Brynäs, Gävle 1984-10-04.

Skillnaden mellan CR112 och BR112 är att den förstnämnda säljs som helbyggd buss medan den andra bara som chassi och sedan karosseras av en icke Scania-ägd fabrik men som Scania samarbetar med. Chassit är alltså av samma typ på CR112 och BR112.
 
Gävle Lokaltrafik 130 FUG809 Scania CR111M. Bussgaraget Brynäs, Gävle 1984-10-04.

Gävle hade infört månadskort av samma slag som i Stockholm. Det vill säga ett kort med foto där man fick köpa ett nytt månadsmärke varje månad. Gävle Lokaltrafik hade utrustat en fotobuss för att hjälpa sina kunder att ta ett porträtt till kortet och detta bjöd man på om man samtidigt köpte sitt första månadsmärke.

Gävle Lokaltrafik 112 KTJ855 Volvo B10M Ajokki 5300. Bussgaraget Brynäs, Gävle 1984-10-04.

 I nästa avsnitt ger vi oss ut på stan i Gävle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar