Busstrafik utmed Norrlandskusten mellan Luleå och Sundsvall lär ha startat redan på 1950-talet och ett antal bussbolag utmed sträckan slog sig samman och bildade Norrlandskustens Trafikförening upa (upa = utan personligt ansvar). Så småningom blev Linjebuss en allt större delägare i denna och 1985 tog Linjebuss över helt och hållet.
Trafiken hade då redan kommit att köras i berörda länsbolags regi. Linjen finns kvar än i dag men den har tappat mycket till tågen mellan Umeå och Sundsvall sedan Botniabanan blev klar och antalet bussar har minskat på den sträckan. Dubbeldäckade bussar används fortfarande.
Norrlandskustens Trafikförening 18 DBA101 Volvo B10M Van Hool Astral. Busstationen, Skellefteå 1984-11-10.
Norrlandskustens Trafikförening 18 DBA101 Volvo B10M Van Hool Astral. Busstationen, Skellefteå 1984-11-10.
Det är trevlig stämning i groggverandan. Mannen till vänster är i vanliga fall förare på linjen men denna dag hade han hand om serveringen i bussen.
Norrlandskustens Trafikförening 18 DBA101 Volvo B10M Van Hool Astral. Busstationen, Umeå 1984-11-10.
Det är viktigt att väskorna placeras rätt i bussens bagageutrymme så att det blir lätt att ta fram dem när man nått sitt mål. Därför finns det anslag på luckornas insida med vilken destination som skall lastas var.
Norrlandskustens Trafikförening 18 DBA101 och 17 DFN331 Volvo B10M Van Hool Astral. Busstationen, Umeå 1984-11-10.
I Umeå möttes syd- och norrgående bussar.
Norrlandskustens Trafikförening 18 DBA101 och 17 DFN331 Volvo B10M Van Hool Astral. Busstationen, Umeå 1984-11-10.
I nästa avsnitt kommer vi att besöka Lund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar