måndag 8 februari 2016

Eskilstuna i oktober 1985

Ett hopp fram till 1985 men lugn: det finns fler bilder kvar från 1984 som kommer att visas senare. Den 6 oktober gjorde Svenska Omnibusföreningen en utfärd till Eskilstuna, där vi bland annat besökte bussgaraget. Det blev några bilder med kvällssolen i ryggen från depån. Där är det trångt att fotografera och värmeramperna är i vägen. Men håll till godo.

SLT står för Södermanlands Länstrafik och det var på den tiden ett av de få länsbolag som bedrev så gott som all trafik i egen regi. De flesta valde att upphandla den. De hade alltså egna bussar som var lackerade i grönt. År 1994 slogs bussverksamhet vid SLT och den i Örebro län samman i ett nytt bussbolag som fick namnet Näckrosbuss. Ett väl valt namn eftersom näckrosen är Sörmlands landskapsblomma samt att sjön som blivit känd för sina röda näckrosor - Fagertärn - ligger i Närke.

I september 1994 gick också Norrköping-Linköping Trafik AB med i Näckrosbuss. Med start år 2000 gick sedan Näckrosbuss och Storstockholms Lokaltrafik samman och namnet blev Busslink. År 2011 byttes namn till Keolis eftersom det är ett franskägt företag.

Men 1985 var det alltså SLT.

SLT 164 LNR605 Scania N112AL Ajokki 8000 ledbuss. SLT:s garage, Eskilstuna 1985-10-06.

GCC399 Scania BR112A Ajokki 8000 ledbuss. SLT:s garage, Eskilstuna 1985-10-06.  

En provbuss från Scania som var tillfälligt i Eskilstuna. Bussen kom sedan till Vänersborg och Vadstena innan den såldes till Swebus. 

 SLT 140 GBF479 Scania N112AL Ajokki 8000 ledbuss. SLT:s garage, Eskilstuna 1985-10-06. 

 
SLT 119 HTC614 Scania CR111M. SLT:s garage, Eskilstuna 1985-10-06. 

SLT 106 GNM325 Scania CR110M. SLT:s garage, Eskilstuna 1985-10-06.  
 
SLT 115 CNC559 Scania CR110M. SLT:s garage, Eskilstuna 1985-10-06.  

Minsann åkte jag inte till Eskilstuna i november 1985 också. De bilderna kommer i nästa avsnitt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar