onsdag 10 februari 2016

SLTF:s utställning i Norrköping oktober 1984, del 1

År 1984 var landets bussbolag medlemmar i olika organisationer beroende på om de var ägda av det allmänna (stat eller kommuner) eller om de var privatägda. De förstnämnda var med i Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF), de senare i Svenska Busstrafikförbundet.I mitten av 1980-talet fanns det nästan femtio kommunala bussföretag. I dag är det sju. Förutom bussföretag kom SLTF också att organisera länshuvudmän.

Den tidigare uppbyggnaden lämpade sig när bussbolagen körde på koncessioner men efter länsbolagsreformen 1981 (vissa län startade dock tidigare eller senare) då busstrafiken mer och mer började upphandlas stämde det inte. Många privata bussbolag, som levde mest på att köra linjetrafik, sökte sig till SLTF. 1994 slogs därför Busstrafikförbundet och operatörsdelen av SLTF samman i Bussbranschens Riksförbund.

Men ännu är det 1984 och då hade först Busstrafikförbundet sin utställning och några veckor senare SLTF. Båda hade valt att ha den i Norrköping och vi har redan sett att de förstnämnda hade den vid Kolmårdens djurpark medan SLTF höll till vid hamnen i centrala Norrköping.

 Nässjö Omnibus AB 3 FNA021 Volvo B10R Säffle. SLTF:s utställning Norrköping 1984-10-10. 

Tätortstrafiken i Nässjö kördes av familjen Lundin, som dock sålde till SJ Buss 1989.  Förutom hos Swebus hann den här bussen också rulla hos Näckrosbuss och slutade hos Jönköpings kommun innan den avregistrerades 2003. 19 år för en stadsbuss är bra!
 Sundsvalls Trafik AB 358 CWL493 Volvo B10M Säffle. SLTF:s utställning Norrköping 1984-10-10.  

En boggibuss till Sundsvall. Bussens grå färg beror på att den inte är lackerad utan eloxerad. 

 Fd SL Buss H47 4669 CAR659 Volvo B58 Säffle. SLTF:s utställning Norrköping 1984-10-10.  

Bussarbeten i Arvika - en avläggare till Arvika Karosseri AB - kom på den smarta idén att köpa in cirka tolv år gamla bussar från Storstockholms Lokaltrafik och sedan grundligt rusta upp dem så att de blev nästan som nya. Tyvärr fungerade det inte så bra i praktiken. Vid länsbolagens upphandlingar fanns oftast ett ålderskrav och den här bussen räknades då som 13 år gammal och inte som ny. Så det blev att fortsätta att exportera gamla bussar eller att skrota dem efter cirka 12 år. Bussen såldes 1987 till Påryds Buss & Taxi.

  Julitatrafiken GZU509 Volvo B10M Jonckheere. SLTF:s utställning Norrköping 1984-10-10. 

Essbuss har jag berättat om här 

Buss-Bengt, Nybro LOW529 Volvo B10M Van Hool Alizée. SLTF:s utställning Norrköping 1984-10-10.

GDG 1580 FRX544 Volvo B10M Alpus 260S. SLTF:s utställning Norrköping 1984-10-10. 

Alpus Karosserifabrik i Kungälv ägdes av GDG. Främst tillverkade de bussar för det egna bolaget och SJ Buss (även GDG ägdes av SJ) men man lyckades också sälja några bussar externt. Närmare bestämt två stycken till vardera Varbergs Omnibus AB och Örnsköldsviks Buss AB. Många bussar kom dock att spridas bland de svenska bussbolagen som begagnade och det var också många av dem som slutade sina aktiva dagar i något land öster om oss. 

Totalt tillverkades 337 Alpus mellan åren 1981 och 1990. Sex av dem byggdes på Scania (hälften av dem på K112, hälften på L113) medan de övriga byggdes på Volvo B10M. Av närmast en slump kom alla Scania L113 Alpus hamna hos Starbussar i Ängelholm under deras sista aktiva tid.

Det blir fler bilder från denna utställning i några kommande avsnitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar