fredag 22 juli 2016

Gävle i september 1986 del 1

Busstorget i Gävle låg alldeles intill centralstationen. Utrymmet används i dag för expressbussar, tågersättningsbussar och beställningsbussar. Något centralt busstorg eller resecentrum finns inte i Gävle i dag.

Första bilden visar en ovanlig ledbuss från Valbo strax utanför Gävle. Bussen såldes 1990 till Helsingborgs Lokaltrafik (HL), som köpte fem begagnade Mercedes-ledbussar (alla som fanns i Sverige) för sin tätortstrafik. De övriga var helbyggda bussar, så detta är den enda Mercan med Delatplan-kaross som funnits i Sverige. 1992 såldes HL till Swebus och dessa bussar hängde med i affären.

Valbo Omnibus AB 18 KSY038 Mercedes-Benz O305G Deltaplan. Busstationen, Gävle 1986-09-26. 

Valbo Omnibus AB 21 JBS734 Scania BR111M Deltaplan. Busstationen, Gävle 1986-09-26.

SJ Buss 2055 LMW258 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Gävle 1986-09-26.

GDG 1730 BMC592 Volvo B58 GDG. Busstationen, Gävle 1986-09-26.

Till sist en expressbuss med godsutrymme. Jag antar att den skall gå den gamla klassiska GDG-sträckan Falun-Borlänge-Karlstad-Göteborg.

Byggnaden på bussens högre sida är brandstationen. Den är ritad av den då okände arkitekten Ferdinand Boberg. Men med tiden blev Boberg en av våra mest kända (och flitigaste) arkitekter. Bland hans andra verk kan nämnas centralposthusen i Stockholm och Malmö samt NK:s varuhus vid Hamngatan i Stockholm.

GDG 3928 EAT533 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Busstationen, Gävle 1986-09-26.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar