måndag 11 juli 2016

Borås i september 1986 del 3

I Borås fanns på 1980-talet något som kallades servicelinjer. De flesta av linjerna finns kvar än i dag men de kallas inte längre servicelinjer. Annars har sådana linjer funnits i många städer men Borås var först. Det började med att man startade något som kallades Centrumlinjen: små bussar som gick på gator runt stadskärnan var femte minut. Att åka med kostade en krona. Övriga biljetter förutom månadskort gällde inte.

Centrumlinjen blev dock inte särskilt lyckad. Passagerarna var dock nöjda med bussarna varför Borås Lokaltrafik kom på att köra dem i linjer som sammanband vårdhem, sjukhus och vårdcentraler med stadsdelarna.

Bussarna som användes var Neoplan Unibus. De var motorsvaga och maxade på drygt 60 km/tim. Förarna gillade dem inte.

Jag gjorde ett reportageuppdrag där jag skulle följa med en servicebuss runt på alla de linjer den trafikerade. Det tog fyra timmar och jag hann avverka två bussförare på den tiden: först Eva och sedan Erling. 

Borås  Lokaltrafik 127 FRU897 Neoplan N908 Unibus. Färgerigatan, Borås 1986-09-09.
 
Borås  Lokaltrafik 127 FRU897 Neoplan N908 Unibus. Byttorps torg, Borås 1986-09-09.

Borås  Lokaltrafik 127 FRU897 Neoplan N908 Unibus. Hulta sjukhem, Borås 1986-09-09.

Bussarna hade en dubbel dörr i bakpartiet genom vilken rullstolar och barnvagnar lätt kunde tas in.
 
Borås  Lokaltrafik 127 FRU897 Neoplan N908 Unibus. Kaptensgatan, Borås 1986-09-09.


Borås  Lokaltrafik 127 FRU897 Neoplan N908 Unibus. Hestra sjukhem, Borås 1986-09-09. 

Borås  Lokaltrafik 127 FRU897 Neoplan N908 Unibus. Kaptensgatan, Borås 1986-09-09.

Borås  Lokaltrafik 127 FRU897 Neoplan N908 Unibus. Södra torget, Borås 1986-09-09.

I går försökte jag med att lägga ut större bilder direkt i inlägget men det visade sig ställa till problem på annat håll så återgår till tidigare utförande. Men det fungerar fortfarande att få större bild genom att klicka på den med mushjulet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar