Jaro AB, Landskrona CAS347 (fd Linjebuss 550) Scania-Vabis BF76 Säffle. Elmia Passenger, Jönköping 1986-08-22.
1903 startades biltillverkning i Tidaholm. Det blev senare mest lastbilar, brandbilar och bussar. 1934 begärdes Tidaholms Bruk i likvidation. Ett 70-tal bussar hann tillverkas mellan 1925 och 1934 och de blev spridda över i stort sett hela landet. Jag har inga uppgifter om eventuell busstillverkning före 1925. Det var såväl helbyggda bussar som chassin som karosserades vid ASJ i Linköping med flera karosserifabriker.
Bussen på bilden är byggd av Lennart Svedfelt (Svedino). Det är en replik av en Tidaholms-buss och årsmodellen uppges till 1920, vilket dock på goda grunder kan betvivlas vara korrekt.
Svedino lämnade oss 1993 men hans minne lever kvar genom Svedinos Bil- och Flygmuseum i Ugglarp utanför Falkenberg. Förutom samlare av gamla bilar och flygplan var Svedino känd som trollkarl och ficktjuv. Ja, inte kriminellt ficktjuveri utan för att roa publiken och han lämnade förstås genast tillbaka det han tagit.
Svedinos Bil- och Flygmuseum, Ugglarp Tidaholm (replik). Elmia Passenger, Jönköping 1986-08-22.
Davidssons var Volvo-säljare i Växjö och de lät göra i ordning denna demonstrationsbuss för Volvo och Deltaplan.
Davidssons, Växjö MEA388 Volvo B10M Deltaplan Star 50. Elmia Passenger, Jönköping 1986-08-22.
Valbo Buss MEB091 Mercedes-Benz O303. Elmia Passenger, Jönköping 1986-08-22.
Slutligen en buss som inte var med på utställningen men som antagligen använts för att de anställda vid flygbussen skulle komma till mässan.
Karlskrona Flygbuss KUU047 Mercedes-Benz Deltaplan Mini. Elmia Passenger, Jönköping 1986-08-22.
Därmed var det sluta på den långa serien från Elmia Passenger 1986. I nästa avsnitt blir det bilder från Mellerud.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar