måndag 11 januari 2016

Lysekil-Munkedal juli 1984

Som jag skrev i förra avsnittet tog jag bussen tillbaka från Lysekil till Finnsbo. Där kom bussen jag skulle vända åter till Lysekil med på färjan.





SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Färjan Finnsbo-Skår 1984-07-24.



SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Parken, Lysekil 1984-07-24.



 SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Parken, Lysekil 1984-07-24. 




SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Parken, Lysekil 1984-07-24. 




SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Parken, Lysekil 1984-07-24. 

Karossidan var smyckad med ett sjömärke med namnen på de kommuner som ingår i Bohustrafiken. Där fanns också en sjöfågel. Jag vet inget om fåglar men det är väl inte en gråsparv. Kan det vara en trut? Eller en mås? Glad ser den ut i alla fall. 



SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Interiör 1984-07-24. 

Visst är interiören fin för att vara en buss i linjetrafik. Toaletten fanns intill mittdörren och tyvärr skymde den utsikten framåt för dem som hamnade på stolarna bakom. 

SJ Buss 1574 JSP 079 Volvo B58 Säffle och SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Parken, Lysekil 1984-07-24. 
 
Här har Lysekils-Expressen fått sällskap av en helt vanlig SJ-buss. 




SJ Buss 2306 KGE838 Volvo B10M Van Hool Alizée. Rosviks torg, Lysekil 1984-07-24. 

SJ Buss 2306 lämnar Lysekil och mig. 

SJ Buss 1556 BLD367 Volvo B58 Säffle. Parken, Lysekil 1984-07-24. 

Men det är lugnt. Jag hittar en annan buss som kan köra mig till Munkedal och därifrån kan jag ta tåget åter till Göteborg. 


I nästa avsnitt två bilder från Göteborg och en bild från Karlstad. 

Klicka på bilden med musknappen om du vill ha den större (rekommenderas)!

söndag 10 januari 2016

Göteborg-Lysekil juli 1984

SJ Buss i samarbete med Bohustrafiken lanserade till sommaren 1984 ett bekvämare sätt att resa regionalt genom att beställa tre specialutrustade bussar för linjen Göteborg-Lysekil. Bussarna var lackerade i blått och vitt till skillnad från andra SJ-bussar, som brukade vara orange.

Inredningen motsvarade den i en turistbuss från denna tid. Det var således fällbara stolar och toalett. AC hade man dock inte infört ännu (det var ganska få turistbussar som hade sådan då) men det fanns en bra fläktventilation.

Jag gjorde ett reportage för Svensk Lokaltrafik om bussen och en resa med den till Lysekil. Bilderna är tagna i samband med detta.

 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Nils Ericsonsplatsen, Göteborg 1984-07-24. 
 
  Trafikchef Arvid Isaksson, SJ Buss Göteborg. Nils Ericsonsplatsen, Göteborg 1984-07-24. 

Trafikchefen Arvid Isaksson är mycket stolt över att visa upp den nya bussen. Han bodde för övrigt i Ljungskile så han fick åka med den till jobbet varje dag. 
 
 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Stationen, Ljungskile 1984-07-24. 

I Ljungskile gjorde vi ett kort uppehåll och där kom på en äldre man, som när han började prata tydligt avslöjade att han var född och uppvuxen i Bohuslän. Han satte sig bredvid mig och pekade på kameran: 
- Är han från Stockholm? 
Jag förstod inte riktigt logiken men besvarade frågan jakande. 
- Va' tycker han om våra nya bussar?
Jag svarade lite lätt provocerande: 
- Jo, de är bra men tåg är bättre. 
Mannen blängde ilsket på mig: 
- Skulle inte de här fiiiine bussar'a duga åt en jeeevla stockholmare! 

 
  SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Färjan Finnsbo-Skår 1984-07-24. 

Mellan Skår och Finnsbo fick vi åka färja med buss och allt på Gullmarsleden. Bilden är tagen när bussen återvänder till Göteborg. Jag hoppade då av vid Finnsbo för att få till denna bild. 
 
 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Lysekil 1984-07-24. 
 
  SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Lysekil 1984-07-24. 

 SJ Buss 2304 KRL688 Volvo B10M Van Hool Alizée. Lysekil 1984-07-24. 

Bussen bakifrån på väg åter mot Göteborg. Skylten i förgrunden kom till nytta mer än 25 år senare när ett filmbolag var ute efter en av Bohustrafikens hållplatsskyltar från 1980-talets mitt vid inspelningen av en TV-serie efter Camilla Läckbergs deckare. Så man gjorde en kopia efter mitt foto och satte upp en likadan hållplats fast nu förstås i Fjällbacka. 

I nästa avsnitt åker vi tillbaka till Göteborg. 

Klicka på bilden med mushjulet om du vill ha den större.

lördag 9 januari 2016

Borås juli 1984

I dag blir det ett besök i Borås, min hemstad före 1964 och efter 1994. Mina föräldrar bodde dock kvar i Borås hela tiden så det blev många besök.

Tätortstrafiken i Borås sköttes vid denna tid av Borås Lokaltrafik, som bildades redan 1945 under namnet Stadsbussar i Borås. I slutet av detta år verkar det dock vara slut för dem. Ett upphandlingsärende avgjordes i torsdags av Kammarrätten till Borås Lokaltrafiks nackdel och det blir Nobina som tar över. Finns dock ännu en möjlighet att begära prövningstillstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen.  Jag tror dock inte att BL kommer att lyckas där heller.

Men vi börjar med en buss från Storbritannien utanför Grand Hotel, byggt 1972.

Tourmaster 366EKH Bova. Hallbergsplatsen, Borås 1984-07-04. 

Bova är en holländsk busstillverkare som numera ingår i VDL-koncernen. Den här bussen är av en tidigare modell, men 1980 började Bova tillverka en kaross med namnet Futura, som blev hela marknadsutbudet för turistbussar i närmare tjugo år. Futura tillverkas fortfarande i en lätt faceliftad version och torde därmed vara den bussmodell som tillverkats längst tid. Det kommer säkert en bild på en Bova Futura någon gång framöver.

 Borås Lokaltrafik 166 JJZ197 Volvo B58 Säffle. Södra torget, Borås 1984-07-04.

Stadsbussar/Borås Lokaltrafik började från 1956 att köpa Volvos mittmotorbussar. Först med Säffle-kaross (eller Arvika-kaross men det är i stort sett samma sak). Fram till 1995 hade BL bland de stora bussarna bara tre Scania och resterande drygt 150 var Volvo.

Borås Lokaltrafik 191 KDP091 Volvo B58 Säffle. Södra torget, Borås 1984-07-04.  

BL körde också en linje från Borås till Landvetters flygplats. Det gör de inte i dag. Inte någon annan heller. Swebus kör dock in med några av sina expressbussar till flygplatsen med linjen Stockholm-Jönköping-Borås-Göteborg.

Bussen på bilden är utrustad med lite komfortablare stolar just med tanke på resenärerna till och från flygplatsen.

Borås Lokaltrafik 197 DFA805 Volvo B58 Wiima. Kvarngatan, Borås 1984-07-04.  

Den senaste leveransen av Säffle-bussar till Borås var inte problemfri. Bland annat regnade det in i bussarna. Därför vände sig BL till finska Wiima 1979, när de köpte nya bussar. Sedan blev det uteslutande Wiima-karosser fram till 1993 (fast då hette de Carrus).

På bilden en av Wiima-bussarna i den första serien. Kvarngatan ligger cirka 50 meter från Södra torget.

Borås Lokaltrafik 219 DMY197 Volvo B58 Wiima. Kvarngatan, Borås 1984-07-04. 


Borås Lokaltrafik 225 DYG 317 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1984-07-04.

De här båda Wiimorna är från 1982 års leverans. Från 1979 tillverkade Volvo ett nytt mittmotorchassi - B10M - som efterträdare till B58. De nya chassierna tillverkades dessutom i Borås och alltjämt har Volvo en stor fabrik för tillverkning av busschassin här. Sedan går de i regel till Polen för karossering.

I nästa avsnitt påbörjar vi en resa mellan Göteborg och Lysekil med nya fiiina bussar.

Tryck på musknappen på bilden ger större bild.

fredag 8 januari 2016

Stockholm och Jordbro maj 1984

En SL-buss på linje 69 till Blockhusudden får bli dagens första bild.

SL Buss H2 5684 KOF374 Volvo B10M Säffle. Tekniska museet, Stockholm 1984-05-19.

Denna typ av bussar var vanliga i Storstockholms-området under 1980-talet. De gjordes i olika utföranden. Här i stadsbussversion, vilket främst syns på att den har två dörrar framför framaxeln. 

Fd Uppsala Stads Trafik AB 197 AZD797 Scania-Vabis CF76. Södra Jordbrovägen, Jordbro 1984-05-19. 

I början av 1950-talet började Scania-Vabis, som det hette fram till 1968 då det bytte namn till Scania - eller Saab Scania om man skall vara riktigt noga - helbygga stadsbussar (Metropol och Capitol). Det vill säga att de byggde både chassi och kaross. 1959 började man med CF-serien, som fanns både som regionalbussar och stadsbussar. CF har uttytts som "completely (built up)" och "front engine", alltså motorn bredvid föraren längst fram. CF slutade tillverkas 1966.

Bussen på bilden är från 1965 och var från början en s k omställningsbuss. Det vill säga att den var klar för högertrafik, som infördes 3 september 1967, men den hade vid leveransen också dörrar på vänster sida så att den kunde användas fram till övergången. Efter 1967 togs vänsterdörrarna bort. 

Lite märkligt är att jag ofta såg denna buss utanför mitt fönster när jag på 1960-talet bodde på Gnejsvägen i Uppsala fast då var den beige-gul liksom övriga stadsbussar i Uppsala. När jag tog bilden bodde jag i Jordbro och plötsligt stod bussen där. Antagligen ägd av en privatperson, som kanske skulle bygga om den till husbuss. 

I nästa avsnitt besöker vi Borås. 

Bilden blir större om du klickar på den med mushjulet.

torsdag 7 januari 2016

Norrköping juni 1984

I Norrköping var bussarna liksom spårvagnarna hos Norrköpings Lokaltrafik gula i mitten av 1980-talet. Norrköping är en av de två svenska städer som behållit sitt spårvagnssystem genom åren. (Den andra är Göteborg.) Men det är ju bussar det handlar om här.

Norrköpings Lokaltrafik var ganska okonventionella i sitt fordonsval och därför kunde man se bussar där, som inte var så vanliga hos andra bussbolag. Norrköpings Lokaltrafik slogs 1992 ihop med Linköpings Trafik AB och blev Norrköping-Linköping Trafik AB. I november 1994 gick de upp i Näckrosbuss, som sedan i sin tur 2000 gick ihop med Storstockholms Lokaltrafik under namnet Busslink. I dag heter företaget Keolis. 

Norrköpings Lokaltrafik 212 DMC150 Volvo B10M Van Hool Alizée. Norr Tull, Norrköping 1984-06-14. 

Van Hool Alizée fanns också i en version för lokaltrafik. Bussen bilden var på väg till Kolmårdens Djurpark.

Norrköpings Lokaltrafik 244 LHB149 Volvo B10M Van Hool 160. Norr Tull, Norrköping 1984-06-14.  

Van Hool fanns också i en tätortsversion. Bussen på bilden slutade sina aktiva dagar i Ryssland fram till 2012, då den skall ha tagits ur trafik.
  
Norrköpings Lokaltrafik 281 GUS363 Volvo B58 Ikarus. Busstationen, Norrköping 1984-06-14. 

Ungerska Ikarus byggde en hel del karosser som hamnade i Sverige. De flesta som turistbussar men också linjevagnar och stadsbussar. Under Sovjettiden hade kort sagt alla länder bakom Järnridån huvudsakligen Ikarus-bussar. Till Västeuropa exporterades bussar med högre kvalitet jämfört med dessa men de var ändå ökända för att rosta - "Ikarost".

Norrköpings Lokaltrafik 322 DEL455 Scania BR112 Deltaplan City. Norr Tull, Norrköping 1984-06-14.  

Den här bussen slutade sina dagar i Tallinn, där den rullade 1995-2002. Någon lustigkurre har varit framme och ändrat Scania till Cania.

SJ Buss 1896 KYA 679 Volvo B10M VBK. Busstationen, Norrköping 1984-06-14.  

VBK (Vestfold Bil og Karosserifabrik a/s) hörde hemma i Horten i Norge. De lade ned sin tillverkning 1982. SJ  köpte 50 VBK-bussar 1980-1981. Bussen på bilden är fortfarande i SJ:s färger och har således inte fått Östgötatrafikens lackering.

SJ Buss 2181 LYS998 Scania CR112. Busstationen, Norrköping 1984-06-14.  

I kommande avsnitt gör jag ett litet nedslag runt Stockholm igen.


Större blir bilden om du klickar på den med mushjulet.

onsdag 6 januari 2016

Söderköping juni 1984

Ett besök i den trevliga staden Söderköping i Östergötland,16 kilometer söder om Norrköping. De första bilderna är tagna vid Göta kanal.

SHT Buss, Stockholm LLM206 Neoplan Jetliner. Söderköping 1984-06-14. 

Neoplan byggde turistbussar i alla storlekar. Här en liten sådan.

SHT står för Stockholms Handikapptransporter men i andra sammanhang kan det betyda "Salvo honoris titulo". Det är latin och betyder "Jag hälsar dig med hederstitel". Det användes på brev när man inte kände mottagarens rätta titel. SHT hette också en krog på Kungsgatan i Stockholm och där uttyddes det av folkhumorn "Suktande herrars tillhåll".  Men egentligen härleds det från det latinska uttrycket härovan.

SHT Buss fanns efter vad jag kommit fram till kvar till 2003, då deras kvarvarande bussar köptes av Bergkvarabuss. Om det bara gällde bussarna eller hela bolaget vetes ej. SHT körde också beställningstrafik för andra än handikappade och de utmärktes av välskötta bussar i smakfull design. Lägg märke till att bussen på bilden har tonade fönsterrutor, vilket var bra för att skydda mot solen på den tid då AC knappast fanns på bussarna.


GDG 2629 JHW248 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Söderköping 1984-06-14.

Belgiska Van Hool var som jag skrev förra gången stora när det gällde att karossera bussar i Sverige. Den tillverkades först under modellnamnet Vistadom, sedan Jumbo (sådan som på bilden) och till sist Alizée.

GDG ägdes av Statens Järnvägar men sköttes som helt fristående företag. Först 1990 slogs GDG och SJ:s busstrafik samman och företagsnamnet blev då Swebus.

SJ Buss 2179 DMP536 Scania CR112. Söderköping Busstationen 1984-06-14.

Bussen är lackerad i Östgötatrafikens färger. Länstrafikreformen infördes 1981 i de flesta län och det dröjde sedan ett par år innan de första av dem började lackera samtliga bussar som körde för dem i enhetlig färg. Detta alltså oavsett vilket företag som körde. SJ har dock fått sätta sin logga på bussen.

I nästa avsnitt tar jag er med på en ny utflykt. Hade vi varit i Kina hade jag skrivit att vi åker från Nanking ("Södra staden") till Peking ("Norra staden"). Nej, det är inte jag som kommit på det utan det var forskningsresanden Sven Hedin.


Om det är något i den här bloggen du inte gillar så tala om det för mig. Om det är något i den här bloggen du gillar så tala om det för dina vänner.


Ett klick med mushjulet och du får större bild.

tisdag 5 januari 2016

Stockholm maj 1985

Det har varit mycket att stå i några dagar nu så bloggen har fått vila sig. Men här kommer några bilder från Stockholm i maj 1985. De är tagna lite runtom i stan.

SL H54 4834 DUT111 Volvo B58 Säffle. Slussen, Stockholm 1985-05-12. 

SL (Storstockholms Lokaltrafik) körde vid denna tid så gott som all busstrafik i Storstockholm i egen regi. I dag körs denna av stora bussbolag som Keolis, Nobina och Arriva. Många av bussarna på 1980-talet var tillverkade av Säffle Karosseri AB, ägt av Volvo.

Bröderna Carlstens, Bodafors KOM644 Volvo B10M Van Hool Alizée. Vasagatan, Stockholm 1985-05-13. 

Bröderna Carlstens i nordsmåländska Bodafors finns kvar än i dag. Van Hool Alizée var en mycket vanlig och uppskattad turistbuss på 1980-talet. Både stora och små bussbolag hade sådana.

 Taxi Ramnäs CLY852 Volvo B10M Van Hool Alizée. Torsgatan, Stockholm 1985-05-13. 

SL H13 5461 AUE 838 Scania CN112. Vasagatan, Stockholm 1985-05-13. 

Scania-bussar var mycket vanliga i innerstadstrafiken på 1980-talet. De flesta av dem var i ett utförande som brukade kallas "skokartong".

Väsebussarna EMY536 Setra S208. Klarabergsviadukten, Stockholm 1985-05-13. 

Väsebussarna mellan Karlstad och Kristinehamn tillhör de bussbolag som överlevt till våra dagar. På bilden en liten Kässbohrer Setra.

SLT 797 LEY465 Scania K112 Ajokki 6000. Skeppsbron, Stockholm 1985-05-12. 

SLT var en förkortning för länsbolaget i Sörmland och de körde de flesta bussarna i egen regi med sina gröna och vita bussar. En av bussarna gjorde tydligen ett besök i Stockholm med mindre lyckat resultat varför den fick bärgas.

I nästa avsnitt går vi tillbaka till 1984 igen och besöker Östergötland.

Större bild om du klickar på den med mushjulet.