onsdag 27 april 2016

Falköping och Ulricehamn i augusti 1985

I dag nådde bloggen över 6 000 sidvisningar sedan starten den 25 december 2015. Tack alla som hjälpt till med detta. 

Så var det då Falköping. Här väntade en buss till Tidaholm och minsann gjorde den inte reklam för Västgötaresan som jag just var på väg att fullborda.

SJ Buss 1587 JKR459 Volvo B58 Säffle. Järnvägsstationen, Falköping 1985-08-07.

Eftersom biljetten inte gällde på tåg valde jag att i stället ta bussen till Borås via Ulricehamn. Det blev denna buss.


SJ Buss 1687 KBB902 Volvo B58 Säffle. Järnvägsstationen, Falköping 1985-08-07.

SJ Buss 1687 KBB902 Volvo B58 Säffle. Järnvägsstationen, Ulricehamn 1985-08-07.

Från Ulricehamn fortsatte jag till Borås med expressbussen som gick Jönköping-Göteborg. 

SJ Buss 2429 GGO792 Volvo B10M Van Hool Alizée. Järnvägsstationen, Ulricehamn 1985-08-07.

SJ Buss 2414 FJX621 Volvo B10M Van Hool Alizée. Järnvägsstationen, Ulricehamn 1985-08-07.

Till sist en veteran från Ulricehamns Omnibuslinjer. Den här bussen gick i tätortstrafiken och var när bilden togs 18 år gammal. Men den hängde med i fem år till och blev alltså 23 år innan den pensionerades. 23 år som stadsbuss är väl nästan svenskt rekord. 

Ulricehamns Omnibuslinjer var privatägt och ägdes av familjen Hidgård, som också drev bilskola i staden. Att det kördes tätortstrafik i den lilla staden Ulricehamn förklaras till stor del av att staden är mycket backig. Leif Hidgård, vd i många år, har berättat att bussarna hade bagageställ baktill och att dessa vid arbetstidernas slut var fulla av cyklar. Till jobbet i centrum på morgonen gick det bra att cykla nerför backarna men hem var det värre.

Ulricehamn har för övrigt haft spårvagn fast den kom aldrig i trafik. Den anlades mellan Sanatoriet och järnvägsstationen 1909-1910 och redan 1917 revs den upp igen utan att det sålts en enda biljett. Projektet blev dock mycket lönsamt för dess ägare beroende på att råvarupriserna gick upp kraftigt under första världskriget. Bara det man fick för kopparledningen efter rivningen lär ha varit mer än vad hela anläggningen hade kostat.

Ulricehamns Omnibuslinjer AHD732 Volvo B58 SKV. Badhusparken, Ulricehamn 1985-08-07.

Denna SKV-kaross tycker jag är mycket fin. Den designades av den kände Sixten Sason, som i övrigt är mest känd för formgivningen av Saab 92, 93, 96 och 99 samt Hasselbladkameran, motorcykeln Silverpilen och några av Electrolux dammsugare som Z 70. 

I nästa avsnitt återvänder vi till Trollhättan, där jag tillbringade de tre första septemberdagarna på en konferens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar