torsdag 7 april 2016

De vita bussarna i Stockholm i maj 1985

I maj 1985 ordnade Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet en fredsresa ut i Europa. Resan startade i Ronneby, men man började med att ta en sväng via Stockholm för att bland annat lämna en fredsblomma till statsministern Olof Palme. Radio Blekinge berättade om resan nästan 30 år senare.

En av arrangörerna, Elisabeth Gerle som då var präst i Ronneby och numera är professor vid Lunds universitet, ringde SJ för att fråga om de kunde ställa upp med fyra vita bussar. Samtalet hamnade på mitt bord fast jag sysslade ju med konferensvagnar och andra specialresor på järnväg. Dock hänvisade jag vidare till "bussgubbarna".

Lite förvånad blev jag när jag efter några veckor fick veta från bussidan att de ställde upp på detta. SJ Buss körde alltså detta utan kostnad för arrangörerna och lät också dekalera bussarna hos Ryde Högnäs i Nyköping så att de blev i huvudsak vita. Det var naturligtvis meningen att det skulle föra tankarna till Folke Bernadottes vita bussar 40 år tidigare.

Nedanstående bilder tog jag 12 maj 1985 när bussarna stannade till i Kungsträdgården på sin resa som nu skulle vända söderut igen. Det var också många som steg på här.





 



Bussarna var märkta "Den stora fredsresan" på fyra språk: engelska, franska, ryska och tyska. Dessutom hade SJ lyckats få med en en text "Swedish State Railways Bus-Division".

De bussar som användes var alla Volvo B10M van Hool Alizée:
2138 LGW331
2139 LGY421
2418 CSY400
2597 BRY307 (denna buss var egentligen Billingens Trafik AB i Skövde nr 66 men köptes kort efter resan av SJ Buss).

I nästa avsnitt kommer bussarna tillbaka till Stockholm efter två veckor på kontinenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar