torsdag 7 april 2016

De vita bussarna i Stockholm i maj 1985

I maj 1985 ordnade Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet en fredsresa ut i Europa. Resan startade i Ronneby, men man började med att ta en sväng via Stockholm för att bland annat lämna en fredsblomma till statsministern Olof Palme. Radio Blekinge berättade om resan nästan 30 år senare.

En av arrangörerna, Elisabeth Gerle som då var präst i Ronneby och numera är professor vid Lunds universitet, ringde SJ för att fråga om de kunde ställa upp med fyra vita bussar. Samtalet hamnade på mitt bord fast jag sysslade ju med konferensvagnar och andra specialresor på järnväg. Dock hänvisade jag vidare till "bussgubbarna".

Lite förvånad blev jag när jag efter några veckor fick veta från bussidan att de ställde upp på detta. SJ Buss körde alltså detta utan kostnad för arrangörerna och lät också dekalera bussarna hos Ryde Högnäs i Nyköping så att de blev i huvudsak vita. Det var naturligtvis meningen att det skulle föra tankarna till Folke Bernadottes vita bussar 40 år tidigare.

Nedanstående bilder tog jag 12 maj 1985 när bussarna stannade till i Kungsträdgården på sin resa som nu skulle vända söderut igen. Det var också många som steg på här.





 



Bussarna var märkta "Den stora fredsresan" på fyra språk: engelska, franska, ryska och tyska. Dessutom hade SJ lyckats få med en en text "Swedish State Railways Bus-Division".

De bussar som användes var alla Volvo B10M van Hool Alizée:
2138 LGW331
2139 LGY421
2418 CSY400
2597 BRY307 (denna buss var egentligen Billingens Trafik AB i Skövde nr 66 men köptes kort efter resan av SJ Buss).

I nästa avsnitt kommer bussarna tillbaka till Stockholm efter två veckor på kontinenten.

onsdag 6 april 2016

Stadsgården Stockholm och Jordbro i maj 1985

 
 Wasatrafik 108 KWD883 Scania BF86S Deltaplan 200. Stadsgården, Stockholm 1985-05-12.

 
 Kristinehamns Charterbuss Volvo B10M Ikarus 259. Stadsgården, Stockholm 1985-05-12.

Stadsgården ligger intill Slussen och härifrån utgår bland annat Viking Lines kryssningsbåtar till Finland.

Slutligen en bonusbild utan anknytning till de övriga bilderna. SL-linje 837 gick mellan Handen vid nuvarande Port 73 och Jordbro station.

Storstockholms Lokaltrafik H3 5756 EGA986. Södra Jordbrovägen, Haninge 1985-05-13. 

I nästa avsnitt stiftar vi bekantskap med de vita bussarna. Inte de från 1945 utan de betydligt mindre kända från 1985. 


tisdag 5 april 2016

Slottsbacken, Stockholm i maj 1985

Slottsbacken ligger som namnet antyder i Gamla stan alldeles utanför slottet. Här har det länge varit strid om bussar skall få parkera och med jämna mellanrum har tidningsrubriker förkunnat att kungen är trött på bussarna och vill ha bort dem. Lika ofta har hovet dementerat: kungen har aldrig sagt så.

Tibrobuss CRS235 Scania BR145 Ajokki 5000D. Slottsbacken, Stockholm 1985-05-12.  

Tibro ligger i Västergötland inte långt från Skövde. 

Söråkers Trafik AB 224 JDW017 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Slottsbacken, Stockholm 1985-05-12.

Söråker ligger i Medelpad strax norr om Sundsvall.  

 Lundins Busstrafik, Avesta Scania BR116S Ikarus. Slottsbacken, Stockholm 1985-05-12.

Att Avesta ligger i sydligaste Dalarna känner ni väl till men kanske inte att Lundins Busstrafik höll till i Krylbo i Avesta kommun. Krylbo som är känt som järnvägsknut. 

Lundin torde vara ett efternamn som lockar bärarna att bli bussägare. Således kan jag på rak erinra mig bussbolag med  Lundins i namnet i Arvidsjaur (Oscar L),  i Nässjö (Karl-Erik L), Strängnäs (Bernt L)  och Grimsås (Hasse L). 

Stensjön Buss AB KPU893 Setra S210H. Slottsbacken, Stockholm 1985-05-12.

Stensjön Buss utanför Nässjö finns kvar om än nu som dotterbolag till Höglandsresor AB. Det drivs av familjen Josefsson och jag tycker mig känna igen en ung upplaga av nuvarande vd:n Anders J som bussföraren med skägg vid förardörren. 

Rosqvists Buss, Kristianstad JRD748 Mercedes-Benz O303. Slottsbacken, Stockholm 1985-05-12.

I nästa avsnitt förflyttar vi oss till Stadsgården. 

måndag 4 april 2016

Nässjö i maj 1985

I Nässjö blev det en timme till eget förfogande i samband med tågbyte.

 
 Nässjö Omnibustrafik AB 26 HKD185 Volvo B59 Säffle. Stortorget, Nässjö 1985-05-07.

  Nässjö Omnibustrafik AB 24 EUS461 Volvo B59 Säffle. Stortorget, Nässjö 1985-05-07.

Nässjö Omnibustrafik AB 38 EXX376 Scania BR116S Ajokki 5000D. Södra torget, Nässjö 1985-05-07.

Nässjö Omnibustrafik ägdes till slutet av 1980-talet av familjen Lundin, men såldes sedan till SJ Buss. De körde tätortstrafiken i Nässjö men också en del beställningstrafik. Bussarna för den senare var märkta Lundins.  

 
Kraftbuss, Västervik 53 DEW648 Volvo B10M Säffle. Järnvägsstationen, Nässjö 1985-05-07.

I Västervik kombinerades de kommunala angelägenheterna elkraft och busstrafik. Bussdelen fick därför hetta Kraftbuss.  I mars 1994 sålde kommunen bussdelen till Swebus. 

SJ Buss 2347 ANJ415 Volvo B10M Säffle. Järnvägsstationen, Nässjö 1985-05-07.

Efter dessa bilder från Småland blir det nästa gång bilder från Slottsbacken i Stockholm. 

söndag 3 april 2016

Hultsfred i maj 1985

Hultsfred är inte bara en festival utan också en järnvägsknut i Småland. Här kom jag att tillbringa fyra timmar den 7 maj. Orsaken till detta har jag glömt.

Kristdalabuss, Oskarshamn 7 LEU517 Volvo B10M Wiima. Järnvägsstationen, Hultsfred 1985-05-07.


Nilsbuss, Vimmerby ELS584 Volvo B10M Wiima. Järnvägsstationen, Hultsfred 1985-05-07.

   HD-Buss, Virserum AXL880 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Järnvägsstationen, Hultsfred 1985-05-07.

 SJ Buss 1367 FXT987 Volvo B58 Hägglund. Järnvägsstationen, Hultsfred 1985-05-07.

Jag tycker det var trevligt på den tiden som de olika företagen fick köra med bussar i sin egen lackering. Kalmar Länstrafik var bland de sista som införde tvång på att bussarna skulle vara lackerade i länsbolagets färger. I det här fallet blev det gult för regionbussarna och ljusblått för tätortsbussarna. 

I nästa avsnitt besöker vi Nässjö.

lördag 2 april 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 5

  Erma-Resor, Stockholm KGD709 Volvo B58 Ikarus. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-28.

  CFX576 Scania-Vabis. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-28.

Hallsbergs Buss KAT140 Volvo B58 Ikarus. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-28.

Perssons Buss i Ljusdal GSU215 Volvo B58 Kutter 8. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-28.

K R Berggren Busstransport, Solna AWY152 Neoplan 117/2 Spaceliner. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-28.

  Stjärntrafik, Eskilstuna DDY548 Volvo B58 Autokori. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-28.

I nästa avsnitt besöker vi Hultsfred. Och i juni återvänder vi till Norra Bantorget.

fredag 1 april 2016

Norra Bantorget i maj 1985, del 4

 Linjebuss 210 COZ483 Volvo B59 Säffle. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Linjebuss körde en gratislinje från Norra Bantorget till Ikea vid Kungens kurva. För detta användes äldre tätortsbussar, som flyttats till Stockholm för uppgiften. 
 HD-Buss, Virserum LOC033 Volvo B10M Wiima. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Ramkvillabuss, Korsberga LKP731 Setra S211H. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Skogsgårdhs Busstrafik, Kyrkhult 27 KCL878 Volvo B58 Deltaplan. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Svensson Buss i Gnarp EDP481 Setra S215HD. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Interbus, Göteborg 8 FZG947 Neoplan Jetliner. Norra Bantorget, Stockholm 1985-05-25.

Interbus grundades i slutet av 1960-talet av Bröderna Kroll i Västra Frölunda. Företaget fick genom åren många ägare av vilka kan nämnas ett par rederier, Wallenbergsägda Fastighets AB Stockholm-Saltsjön, Wasatrafik och Swebus. År 2007 såldes det till Strömma Turism & Sjöfart och blev namnändrat till Strömma Buss, dock med Interbus kvar som varumärke. 

I slutet av 2014 såldes verksamheten i Göteborg och Malmö till Sohlberg Buss i Borås och i början av 2015 såldes verksamheten i Stockholm till Håbo Buss. De förra lät namnet Interbus försvinna medan Håbo Buss behåller namnet Interbus. 

Det berättas att när det italienska fotbollslaget Lazio gästade Sverige så hyrdes bussar in från Interbus för att sköta lagets transporter i landet. Dock vägrade spelarna att gå ombord på bussen och anledningen var att de inte ville åka med den buss som var märkt med Inters namn, ett annat känt italienskt fotbollslag.