fredag 10 mars 2017

Stockholm i mars 1988 del 1

Då gör jag ett försök med att börja uppdatera bloggen igen. Jag lämnar inga löften om hur ofta det kan bli nya uppdateringar men min ambition är att göra det en gång om dagen. Livet har varit ganska omvälvande det senaste  halvåret. Jag skadade högerhanden och fick ett tag klara mig med bara vänster hand. Är nu dock helt återställd så när som på några pyttesmå ärr. Min far har haft många akuta besök på sjukhus och vårdcentral så det har blivit mycket att skjutsa honom.

Och så lite glädjande: efter drygt tio år som singel och vid 72 år fyllda mötte jag kärleken igen. Det är mycket trevligt men det har också tagit mycket av min tid. Eller kanske att jag fick prioritera om den tid jag har till förfogande.

SJ Buss Volvo B58 Van Hool Jumbo. Klarabergsviadukten, Stockholm 1988-03-17.  

Bilden är tagen från Cityterminalen, som vid denna tid höll på att byggas. Snart skall den trånga busshållplatsen vid Klarabergsviadukten stängas och bussarna flytta in i den toppmoderna Cityterminalen. Från Klarabergsviadukten gick SJ:s expressbussar och tågersättningsbussar. Många bussbolag som körde beställning använde den också. Här fanns ingen kontroll utan det gällde djungelns lag: den som lyckades hitta någonstans där bussen kunde ta upp folk fick står där. Rekordet lär ha varit att man fått in 35 bussar men då har man också använt sig av angränsande gator.

Traveller Buss, Stockholm "Earl" CSG385 Setra S215HD. Vattugatan, Stockholm 1988-03-17.

Nymans Turistbussar 2451 ALM120 Scania K112 Van Hool Alizée. Vattugatan, Stockholm 1988-03-17.

Vattugatan, ett kvarter söder om Klarabergsviadukten, användes bland annat av GDG:s utlandsbussar till bland annat Alicante i Spanien. Här dock två bussar som bara parkerats där. 
Nymans Turistbussar ägs av GDG. Traveller ägdes vid tiden för fotots tagande av Rolf Friberg, som också ägde växlingsföretaget Forex. Mest känd var han dock vid denna tid för att han var sambo med Lill-Babs. I dag ägs Traveller av Bergkvarabuss.

1 kommentar:

  1. Det var roligt att du är med på banan igen och grattis till nya kärleken. :) <3

    SvaraRadera