torsdag 16 mars 2017

Skeppsholmslinjen Stockholm i maj 1988 del 1

Den 2 maj 1988 invigdes en unik busslinje i Stockholm. Den gick mellan Jakobsgatan och Skeppsholmen, som var i stort behov av en busslinje men det fanns en komplikation: bron till Skeppsholmen hade så dålig bärkraft att den inte tålde vanliga bussar. Därför träffade Storstockholms Lokaltrafik avtal med Wasatrafik att de skulle köra linjen med en specialbyggd buss.

Ni som minns mina bilder från Helmark Carosseri i Markaryd i december 1987 känner igen bussen. Den var avsedd för en kund i Norge, men denne backade ur och bussen anpassades till linjeutförande och såldes till Wasatrafik. Unikt nog var den byggd på ett lastbilschassi.  Det innebar frontmotor och därmed lättare bakaxeltryck, vilket gjorde att bussen och bron kom överens.

Bussen fick konstnärlig utsmyckning men läs mer därom i artikeln, som jag återger längst ned. 

Wasatrafik 423 NSB715 Volvo FL614 Helmark. Skeppsholmsbron Stockholm 1988-05-02.

Invigningen ägde rum utanför Moderna Museet.  





Wasatrafik 423 NSB715 Volvo FL614 Helmark. Moderna Museet, Stockholm 1988-05-02.

Vid invigningen medverkar Storstockholms Lokaltrafiks vd Ingemar Bäckström, här tillsammans med konstnären Mattias Larson som utsmyckade bussen.



Även Carl-Olov Munkberg medverkade. Han var vid denna tid vd för Fastighets AB Stockholm-Saltsjön, som ägde Wasatrafik.


Till sist en artikel från Svenska Omnibustrafikföreningens medlemstidning Färdskrivaren om evenemanget. Den blir i läslig storlek om du klickar på den med mushjulet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar