tisdag 28 mars 2017

Kalmar i maj 1988 del 1

Efter övernattning på vandrarhemmet i Oskarshamn blev det tidig avresa mot Kalmar, där vi åt frukost på Rasta. Mitt minne av den frukosten är att vår beställning hade försvunnit någonstans men det gjorde inte så mycket för reseledaren hade glömt att meddela oss deltagare att frukost var beställd. Så vi hade alla plockat åt oss bland det som fanns upplagt i montrarna när vi fick veta detta.

Dessutom minns jag att man höll på att storstäda etablissemanget under vårt besök så det fanns städredskap överallt. Men hur bär man sig annars åt för att städa ett ställe som har öppet dygnet runt? En söndagsmorgon är det ju ändå tämligen lugnt i gästtillströmningen.

Bredvid Rasta hade Bergkvarabuss sin depå. Bergkvarabuss var på den tiden ett litet bussbolag. I dag är det Sveriges största privatägda.

Bergkvarabuss NLA855 Mercedes-Benz O309. Garaget, Kalmar 1988-05-29. 

Bergkvarabuss CKK558 Mercedes-Benz O303. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Bergkvarabuss FAT346 Setra S228DT. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Därefter begav vi oss till Kalmar Omnibusförenings garage, där bussföraren och medlemmen Ulf Söderlund tog emot oss.



Kalmar Omnibusförening 7 KUT110 Scania BR112 Ajokki 8000 och Svenska Omnibusföreningen 8 (fd SJ 0168 > SL 6168 > Wasatrafik 410) DAG500 Scania CF76. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Kalmar Omnibusförening 7 KUT110 Scania BR112 Ajokki 8000. Garaget, Kalmar 1988-05-29.

Kalmar Omnibusförening hade två ledbussar, vilket var ovanligt för en så pass liten stad. Bussarna var avsedda att gå i avgångar med mycket skolelever men det fungerade inte särskilt bra. När Linjebuss tog över KOF drygt en månad senare flyttades ledbussarna snart till Partille och lämnade alltså Kalmars gator. 

Kalmar Omnibusförening 17 KWE170 Scania BR112A Jonckheere. Garaget, Kalmar 1988-05-29.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar