torsdag 8 september 2016

Älvsjö i juni 1987

Söndagen den 14 juni 1987 var det arbete på järnvägen mellan Älvsjö och Södertörns Villastad (två år senare namnändrat till Farsta Strand). Därför var tågen inställda och ersatta med bussar. Två bussar var beställda och det räckte kanske normalt, men så kom det ett tåg som skulle fortsatt till Nynäshamn och där ha anslutning med Gotlandsbåten. Dessutom tog den ene föraren bondpermis och åkte och fikade i stället för att effektuera beställningen.

Det blev alltså bara en buss som fick ta hand om ett par hundra resenärer. Även om föraren lastade till sista ståplats (inte tillåtet men preskriberat nu) så var det många som inte kom med, vilket syns på den andra och fjärde bilden. De lär ha fått vänta en halvtimme på nästa buss. Jag hade inte tid att vänta att se hur det löste sig.


 
Nynäsbuss AB  KGO443 Neoplan N216H Jetliner. Stationen, Älvsjö 1987-06-14.

Storstockholms Lokaltrafik H10 6579 GDW 219 Scania CR112. Stationen, Älvsjö 1987-06-14.

Det är de som väntar på ersättningsbuss som står utanför bussen som är skyltad för linje 163. Kanske de hoppades att den bussen skulle köra för tåget i stället.

Storstockholms Lokaltrafik H59 5287 Scania CR111M. Stationen, Älvsjö 1987-06-14.

I nästa avsnitt får vi stifta bekantskap med en helt ny bussmodell för Sverige som visades i Borås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar