tisdag 27 september 2016

Persontrafik 87 i Malmö del 6

Halmstads Lokaltrafik var ensamma om denna lösning på problemet med högt insteg i bussen från trottoarkanten. Men redan 1987 hade de första låggolvs- eller lågentrébussarna kommit och det gjorde denna lösning överflödig. Det gick alltså ut på att bygga hållplatser med förhöjd trottoar så att man kunde gå in i bussen utan att stiga upp för några trappor. Gick bussen på en linje med konventionella hållplatser fanns ett fotsteg att fälla ned.

Halmstads Lokaltrafik 33 MUA817 Volvo B10R Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Bussen nedan såldes till SJ Buss och kom därmed 1990 till Swebus. Den lackerades i Bohusläns blå och vita färger och fick nummer 3006.

MWU589 Volvo B9M Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Bussen nedan var demobuss hos Volvo Bussar i Göteborg. Den såldes sedan till Wasatrafik och fick där nummer 415. Placerad vid garaget i Trångsund utanför Stockholm.

Volvo B10M Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Volvo B9M/B10M Säffle. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

Bussen nedan är lackerad i Skaraborgs Läns Trafik AB:s färger. 

 
GDG HEU823 Volvo B10M Van Hool Alizée. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.

1 oktober 1991 såldes Gunnarssons Buss i Skene till Swebus. Denna buss fick där nummer 0019. 

 Gunnarssons Buss, Skene EZS682 Volvo B10M Van Hool Alizée. Persontrafik 87, Malmö 1987-09-16.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar