söndag 27 december 2015

Oslo maj 1984 del 2

Ytterligare tre bilder från Oslo. Först en ledbuss. Sådana började vid denna tid bli vanliga i större städer i Sverige och Norge.

 Oslo Sporvei 732 SP63158 Volvo B10M Arna. Torshov, Oslo 1984-05-05.

Arnaverken tillverkade busskarosser från 1947 till 1997, då det gick i konkurs. Fabriken låg en mil öster om Bergen och Arna förbinds med denna Norges näst största stad med en järnvägstunnel som är ungefär 8 kilometer lång. Några nytillverkade Arna-bussar såldes aldrig till Sverige men några begagnade lyckades lite sig hit. De flesta av dem var eller blev omyggda till husbussar.


Hallingdal Billag JU23752 Volvo B57 Larvik. Grønlands Torg, Oslo 1984-05-05.

Larvik Karosserifabrikk i Vestfold tillverkade bussar 1941-1969.  Många av dessa bussar hamnade i Sverige. SJ köpte till exempel 55 sådana byggda på såväl Scania som Volvo. B57-chassit var byggt med motorn fram bredvid föraren. Bussen på bilden är från 1966.

Oslo Sporvei 979 DC96455 MAN SL200. Torshov, Oslo 1984-05-05.

Den tyska bussfabriken Büssing, kanske mest känd i Sverige för att de sålde flera hundra bussar till Stockholms Spårvägar, uppköptes 1971 av MAN. Büssings emblem med ett lejon användes därefter av MAN. Bussen på bilden är också märkt Büssing av för mig obekant anledning.

 (Bild från Wikipedia)

I nästa avsnitt besöker vi Sylling utanför Drammen. Häng med!


För större bild klicka på den med mushjulet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar