1975 invigdes tunnelbanan till Hjulsta och många av busslinjerna vid Norra Bantorget drogs in och lämnade plats för expressbussar och annan långväga busstrafik. 1984 när jag tog de här bilderna var det också bussparkering där. Norra Bantorget var ett säkert ställe om man ville fotografera bussar. Bilder därifrån kommer därför att då och då dyka upp i den här bloggen även fortsättningsvis.
Linjebuss 147 JUZ097 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Van Hool är en belgisk chassi och karosstillverkare som under årens lopp har sålt väldigt mycket till Sverige, mestadels turistbussar. Jumbo-modellen blev mycket vanlig och nästan alla bussar till vårt land byggdes på Volvos mittmotorchassi men det blev ett par på Scania också.
Linjebuss tillhörde Johnson-koncernen och har sedan sålts till Frankrike. Det har levt vidare i Sverige under namnen Connex, Veolia och numera Transdev. I dag är det huvudsakligen ägt av franska staten.
Johanssons Buss & Taxi, Kalix HYM199 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Företaget finns kvar i Kalix i Norrbottens län och heter i dag Johanssons Bussar.
Tedesunds Busstrafik, Rimbo CWD622 Neoplan Cityliner. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Tedesunds upphörde på 1990-talet. Neoplan är en tysk busstillverkare och ingår numera i MAN-koncernen. Har sålt mycket i Sverige och deras turistbussar har väckt uppmärksamhet på grund av sitt eleganta utseende.
Byberg & Nordins Busstrafik, Nordingrå GJY665 Drögmöller. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Byberg & Nordins Busstrafik, Nordingrå GEG067 Drögmöller. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Drögmöller var en tysk busstillverkare i Heilbronn. Deras bussar ansågs vara mycket gediget byggda och specialiteten var att de brukade vara utrustade med teatergolv, det vill säga att platserna blir allt högre placerade ju längre bak i bussen man kommer. På 1990-talet köpte Volvo företaget. Det finns inte kvar under sitt eget namn men Volvos lyxigaste turistbuss, 9900, bygger på Drögmöllers koncept.
Byberg & Nordin i Nordingrå är i dag ett stort bussbolag med familjen Byberg som huvudägare alltjämt. Ingår numera i A Björk-koncernen.
Tapanis Buss, Haparanda CPF636 Volvo B58 Van Hool Jumbo. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Tapanis körde expressbussar mellan Haparanda och Stockholm söderut med avgång fredag eftermiddag och norrut med avgång söndag eftermiddag. Linjen trafikeras fortfarande men nu med
AB Skön-Timrå Omnibussar, Timrå 230 CXM462 Scania K112 Kutter 9 Clipper. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Kutter var en finsk karossör som kännetecknades av hög kvalitet på sina bussar. Tyvärr upphörde de med tillverkningen 1988 till många bussägares stora besvikelse.
Timråbussarna, som bussbolaget kallades i vardagsslag, såldes sedan till Linjebuss.
Perssons Bussar, Visby FKU521 Setra S150. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Setra är ett tyskt bussmärke och egentligen heter det Kässbohrer Setra. Många svenska turistbussar - och även en del linjebussar - bär deras tillverkarmärke. Ingår numera i Daimler-koncernen, alltså samma som Mercedes-Benz.
Det gotländska bussbolaget finns kvar under namnet Perssons Buss och är ett av de få bussbolag som har en kvinnlig vd, Pernilla Larsson.
Larssons Busstrafik i Främmestad 1 LRB231 Mercedes-Benz O303. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Bussbolaget drevs vid denna tid av två bröder i Främmestad utanför Nossebro. Bröderna gick sedan skilda vägar och den ene startade ett bolag som i dag heter Söne Buss i Göteborg medan den andre blev kvar i Främmestad.
AB Omnibus, Örebro BDE222 Scania K112 Deltaplan Star. Norra Bantorget Stockholm 1984-05-13.
Deltaplan är en finsk kaross. Delta slogs 1989 samman med några andra finska karosserifabriker (främst Ajokki och Wiima) och det nya namnet blev Carrus. Köptes 1998 av Volvo men är sedan 2008 återigen finskägt. Tillverkningen görs dock bara för Volvos räkning. Företaget heter numera Carrus Delta, men i dagligt tal blir det bara Carrus.
AB Omnibus i Örebro är ett av många bussbolag som drevs av "Busskungen" Knut Oskar Gustavsson. Bolaget finns kvar än i dag men har ingen verksamhet. Vanligen var deras bussar gula men undantag förekom som synes.
I nästa del blir det mer från Stockholm.
Större bild om du klickar på mushjulet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar