tisdag 29 december 2015

Horten maj 1984

I Horten i norska Vestfold tillverkade VBK (Vestfold Bil & Karosseri A/S (VBK) bussar mellan åren 1947 och 1982. Många VBK-bussar såldes till i Sverige (bland annat SJ), även om de flesta blev kvar i Norge där VBK var ett vanligt karossmärke. VBK tillverkade också bussar i Herning i Danmark men där upphörde man 1983. 

År 1983 köpte svenska Säffle Karosseri AB, ägt av Volvo, delar av de gamla fabrikslokalerna och startade tillverkning under namnet Horten Karosseri A/S. De höll dock bara ut i tre år. Bussarna tillverkades efter Säffles koncept och om bussen tillverkades i Horten men såldes till Sverige fick den Säffles tillverkningsskyltar. Motsvarande skulle gällt om bussen tillverkades i Säffle men såldes till Norge. Jag tror dock aldrig att det blev någon sådan buss. 

1984, när jag besökte fabriken var optimismen inför framtiden stor och i förra avsnittet visade jag två av deras bussar som sålts till Lierbussen i Sylling. 

Utanför fabriken stod denna just färdigbyggda buss. 

 
A/S Record og Vigra Rutelag 7 KZ32462 Volvo B6FA Horten. Fabriken, Horten 1984-05-04.

På en plan utanför fabriken stod denna unika buss, då ägd av bussamlaren Arild Karlsen. Ursprungligen tillhörde den Torridalens Bilruter, men den fanns också en tid hos Lierbussen. Bussen är en Scania-Vabis BF76-59 ledbuss med kaross från T Knudsen Karosserifabrikk i Kristiansand. De tillverkade åtta sådana bussar och det lär vara de enda skandinaviska ledbussarna med frontmotor. Bussen uppgavs vara svårkörd för att inte tala om att backa med. Det lär också ha blivit rejält svängigt i "släpet".

Arild Karlsen K-2990 Scania-Vabis BF76-59 T Knudsen. Horten 1984-05-04.

I nästa avsnitt blir det bussar som är fotograferade i Stockholm, dock inte nödvändigtvis hemmahörande där. Häng med...

Bilden blir större om du klickar på den med mushjulet.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar