tisdag 7 juni 2016

Skrea Motell i juni-juli 1986

Min mamma och jag brukade under dessa år göra en bussresa på sommaren. Det här året bestämde vi att åka till Bryssel med Intersol i Malmö. De ordnade bussresor med hög klass. Lite dyrare än konkurrenterna men mycket bättre.

Resan startade i Malmö utanför SkyLine Hotell. Numera heter dt Good Morning Hotels och ligger intill Malmö stadion. Tidig söndagsmorgon samlades bussar som skulle gå åt olika håll och från flera bussreseföretag. Sedan blev det färjan Limhamn-Dragør, men det fanns också de som valde att åka upp till Helsingborg och sedan via Helsingör. Öresundsbron var ju ännu inte byggd.

För att komma till Malmö från Borås åkte vi anslutningsbuss på lördagen. Denna gick direkt till hotellet och var förhållandevis billig att åka med. Vår buss startade i Strängnäs och gick sedan i en slinga så att den skulle passa var det fanns påstigande.  Det gällde ju att lägga slingan så att tidtabellen passade någorlunda och resenärerna inte kom fram till hotellet i Malmö mitt i natten.

Vår buss kom från Mellansvensk Omnibustrafik, ett av de många bussbolag som ägdes av "busskungen" Knut Oskar Gustavsson. Hans företag är för övrigt känt i barnbokslitteraturen, eftersom det var ett av dem som körde bussen mellan Uppsala och Skogstibble och som Gösta Knutsson ofta skrev om i sina Pelle Svanslös-böcker.

Någonstans på vägen togs rast. Rasten skulle ju passa dem som hade åkt hela dagen liksom oss som åkt från Borås vid 16.30-tiden. Så det blev en kvällssmörgås för min del vid Skrea Motell. Detta byggdes 1952 och betraktas ibland som Sveriges äldsta motell.

Men det finns flera som gör anspråk på den titeln och det är mycket en definitionsfråga. Ett riktigt motell skall enligt min mening ha bilparkeringen precis utanför rummet och med den definitionen skall Fleninge Motel utanför Helsingborg vara äldst i Sverige. Om man "bara" avser ett hotell som ligger vid en stor landsväg och vänder sig främst till bilister är Gyllene Uttern från 1930-talets mitt äldst.

Skrea Motell drabbades hårt då det kom lite offside när E6-an blev motorväg förbi Falkenberg. Men fortfarande var det många långtradare och turistbussar som svängde in där. I november 2008 besökte jag det senast och då var det mycket förfallet. Trots att det var mitt i lunchtid var vi inte ens en handfull gäster. Maten smakade utmärkt och var inte särskilt dyr. Men motellet var mycket slitet och smutsigt.

Hösten 2015 uppläts det för asylsökande och ägaren började kunna tjäna pengar på sin rörelse igen. Får se om det någon gång återkommer som motell.

Mellansvensk Omnibustrafik 31 CCA680 Scania K112 Ajokki Express. Skrea Motell 1986-06-28.

Även anslutningsbussen, som kom från Fjärås, tillbaka hem efter en dryg vecka gjorde stopp vid Skrea Motell, där den också fick sällskap med en annan buss av samma fabrikat. Det regnade rejält den dagen och det var mörkt trots att klockan var 11.00 på förmiddagen.

 Olofssons Busstrafik, Fjärås LDK175 Volvo B10M Van Hool Alizée. Skrea Motell 1986-07-06.

Olssons Busstrafik, Vittskövle LLK104 Volvo B10M Van Hool Alizée. Skrea Motell 1986-07-06.

I nästa avsnitt blir det bussar i Belgien. Såväl svenska som belgiska och kanske även andra nationaliteter.

måndag 6 juni 2016

Borås i juni 1986, del 3

Borås Lokaltrafik 206 AWK090 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.

Borås Lokaltrafik 221 ECO177 Volvo B10M Wiima. Kvarngatan, Borås 1986-06-24.

Borås Lokaltrafik 228 DUA267 Volvo B10M Wiima. Kvarngatan, Borås 1986-06-24.

Linje 30 till 39 var industrilinjer till och från Viareds industriområde vid arbetstidernas början och slut. De gick med en tur på morgon till Viared och en därifrån på eftermiddagen.  Linje 34 gick till Fristad.  

Borås Lokaltrafik 209 AAL050 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.

 Borås Lokaltrafik 242 AWK090 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.

I samband med de bussar som levererades 1985 försågs bussarna med destinationsskyltning. Fortfarande var det att "veva" fram skyltningen som gällde. Digital skyltning kom först senare. Men veven var borttagen och ersatt av en knapp och rullen snurrade automatiskt tills föraren släppte knappen.

Borås Lokaltrafik 237 HBZ502 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24.

På linje 45 till Sjömarken hade tursatts en av de nya bussarna. Det var inte så vanligt på den linjen. 
I nästa avsnitt påbörjas en bussresa till Bryssel.

söndag 5 juni 2016

Borås i juni 1986, del 2

 
 Borås Lokaltrafik 220 DDL297 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24. 

Reklammålade bussar i Borås har aldrig varit särskilt vanliga. Denna blev dock det för Obs! Stormarknad, som på den tiden fanns i Knalleland. Linje 6 gick inte dit på den tiden, men som en kuriositet kan nämnas att linje 6 i dag går förbi Coop Forum, som kan sägas vara det nuvarande namnet på Obs!. Men nu är den inte reklammålad.
  Borås Lokaltrafik 504 LCO323 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24. 

Borås Lokaltrafik hade på denna tid speciellt lyxigt utrustade bussar för de lite längre linjerna och enklare beställningstrafik. Här en sådan på linje 46 till Bosnäs. Denna linje finns kvar i stort sett samma sträckning som för 30 år sådan och torde därmed vara den linje som levt längst i Borås. När den blev 46 vet jag inte, men när jag var grabb på 1950-talet var det linje 31 som gick till Bosnäs. Det var det högsta linjenumret i Borås på den tiden.

  Borås Lokaltrafik 216 CZE207 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24. 

Ännu en lite lyxigare Volvo Wiima. Denna buss gick på flygbusslinjen till Landvetter. För några år sedan drogs denna linje in och skall man i dag åka mellan centrala Borås och Landvetter för det bli taxi om man inte vill ta privatbil. Man kan dock med lite tur pricka in några avgångar med Swebus Express som går in till Landvetter. 

Men om några år för vi höghastighetståg ett par gånger i timmen på denna sträcka.

 Borås Lokaltrafik 229 LBN800 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1986-06-24. 

Linje 7 är också en långlivad linje. Den går fortfarande på samma sträcka som 1986: Norrmalm-Södra torget-Dammsvedjan-Hedvigsborg. Men 46-an har som sagt gått ännu längre på sin sträcka.

Borås Lokaltrafik och dess föregångare Stadsbussar i Borås har länge valt Volvo-bussar. Redan på 1950-talet började man köpa så gott som uteslutande Volvo. Tidigare blandade med Scania-Vabis men fram till 1995 köptes bara tre sådana. I dag äger Borås Lokaltrafik inte en enda Volvo, detta trots att chassierna tillverkas i Borås. Det är MAN och Scania för hela slanten. Ja, nästan. Det finns fem mindre Neoplan-bussar också.

På karossidan gällde i första hand Hägglunds fram till mitten av 1960-talet och sedan blev det Säffle i ett par decennier innan Wiima tog över. Från 1993 blev det åter Säffle blandat med Carrus (en finsk karossfabrik som uppkom genom sammanslagning av främst Wiima, Ajokki och Deltaplan) om det var Volvo. Scania och MAN har varit helbyggen förutom fem Scania på finska Lahti-karosser.

lördag 4 juni 2016

Borås i juni 1986, del 1

Den utlovade bilden på en buss i Stockholm i juni återfinns sist i detta inlägg. I stället ägnas dagens inlägg åt bussar i Borås. Först ut blir färdtjänstbussar och servicebussar. Sådana behövs också.

 
 Borås Lokaltrafik 922 LJE707 Renault T1200D. Kvarngatan, Borås 1986-06-24.

Borås Lokaltrafik 929 MGN034 Mercedes-Benz O309. Garaget Strömsdal, Borås 1986-06-24.

 

Borås Lokaltrafik 701 GJW518 Neoplan N906 Unibus . Södra torget, Borås 1986-06-24.


Borås Lokaltrafik 128 GRG999 Neoplan N906 Unibus . Södra torget, Borås 1986-06-24.

fredag 3 juni 2016

Jönköping i maj 1986

Ett besök i Jönköping gav följande bussbilder. Cykel tycks ha varit det vanliga färdmedlet i Jönköping vid den här tiden. På sex av de åtta bilderna finns det åtminstone en cykel. Ibland så att den skymmer delar av bussen.

Kommuntrafiken Jönköping 99 DZN900 Volvo B10R Wiima. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28. 
 
Kommuntrafiken Jönköping 98 DZN520 Volvo B10R Wiima. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28. 

 Kommuntrafiken Jönköping 104 DBE641 Volvo B10R Wiima. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28. 

 Kommuntrafiken Jönköping 109 CXE786 Volvo B10R Wiima. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28. 

 Kommuntrafiken Jönköping 100 DYS730 Volvo B10R Wiima. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28. 

Kommuntrafiken Jönköping 108 CTX636  Volvo B10R Wiima. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28. 

Linjebuss 120 HXR322 Volvo B58 Säffle. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28. 

Linjebuss 238 BTF131 Volvo B58 Van Hool 160. Västra Storgatan, Jönköping 1986-05-28.  

I nästa avsnitt blir det en bild från Stockholm.

torsdag 2 juni 2016

Norrmalm Stockholm i maj-juni 1986

Great City Sightseeing AAS438 Neoplan N216H Jetliner. Operan, Stockholm 1986-05-15. 

Tumlare Buss, Stockholm LNR060 Neoplan N116 Cityliner. Operan, Stockholm 1986-05-15.

Köpmanholmens Samtrafik AB, Örnsköldsvik CAW761 Scania BR116S Deltaplan 300. Nationalmuseum, Stockholm 1986-05-15.

Ringarums Busstrafik KYZ716 Volvo B10M Van Hool Alizée. Nationalmuseum, Stockholm 1986-05-15.

Biri Bilselskap, Hamar (N) HS48330 Volvo B10M Deltaplan 400. Vasagatan, Stockholm 1986-06-16.

I nästa avsnitt avlägger vi ett besök i Jönköping. 

onsdag 1 juni 2016

Karlskoga i maj 1986, del 3

 AB Örebro Läns Regionaltrafik 464 KUZ124 Volvo B10M Säffle. Bussgaraget, Karlskoga 1986-05-10.

AB Örebro Läns Regionaltrafik 383 EDE292 Volvo B58 Säffle. Bussgaraget, Karlskoga 1986-05-10.

AB Örebro Läns Regionaltrafik 499 LHM839 Volvo B10M Säffle. Bussgaraget, Karlskoga 1986-05-10.

AB Örebro Läns Regionaltrafik 436 FSD506 Volvo B58 Säffle och 432 EAF658 June släp. Bussgaraget, Karlskoga 1986-05-10.

Denna typ av enaxliga släp var på sin tid vanliga på många linjer där det var mycket gods. De brukade kallas Hubert av någon anledning som jag inte känner till. 

AB Örebro Läns Regionaltrafik 528 BSO238 Volvo B10M Säffle. Bussgaraget, Karlskoga 1986-05-10.

I nästa avsnitt blir det bilder från Norrmalm i Stockholm, närmare bestämt vid operan och Nationalmuseum.