onsdag 10 augusti 2016

Borås i december 1986 del 7

Lars Kaggsgatan i Borås ligger på stadsdelen Kristineberg (i Borås säger man Kristineberg). Den byggdes i samband med att ett bostadsområde färdigställdes i början av 1970-talet. Det blev då en fyrfilig genomfartsgata med höga hastigheter. Ja, det var 50 km/tim som gällde men det var det inte många som brydde sig om.

För cirka fem år sedan så vidtogs dock ett antal "hastighetsdämpande åtgärder". Det gjordes så att ena körfältet blev gång och cykelbana och motorfordonstrafik fick knô ihop sig i två filer, en i varje riktning. Dessutom togs hållplatsfickorna bort och när bussarna nu stannar vid hållplats kommer bakomvarande bilar inte förbi. Jag råkade hamna bakom en buss på Lars Kaggsgatan i går och det försenade mig med drygt tre minuter på den knappt kilometerlånga sträckan.

1986 hade man inte kommit på detta. Det var bättre att köra bil då men betydligt sämre att gå utmed gatan.

Borås Lokaltrafik 197 DFA805 Volvo B58 Wiima. Lars Kaggsgatan, Borås 1986-12-30.


Borås Lokaltrafik 234 LOE518 Volvo B10M Wiima. Lars Kaggsgatan, Borås 1986-12-31.

Borås Lokaltrafik 504 LCO323 Volvo B10M Wiima. Lars Kaggsgatan, Borås 1986-12-31.


Borås Lokaltrafik 235 LNT878 Volvo B10M Wiima. Lars Kaggsgatan, Borås 1986-12-31.

De fem sista bilderna är tagna från Lilliebron, som förbinder de olika delar av Kristineberg som skiljs åt av Lars Kaggsgatan. Bron finns kvar än i dag, men nu finns det också ett övergångsställe i plan. Tidigare var man tvungen att ta sig upp på bron för att komma till bussen i ena riktningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar