söndag 28 augusti 2016

Bergen och Flåm i maj 1987

I slutet av maj 1987 ordnade Kalmar Järnvägars Museiförening (i dag heter de Kalmar Veterantåg) en resa från Kalmar till Bergen i Norge. Jag hade hand om arrangemanget för SJ:s del och fick därför en inbjudan att följa med på resan. Det blev ett mycket trevligt arrangemang som upprepades i många år. Kalmar-föreningen kör fortfarande en eller ett par resor till Norge varje år.


Något mindre trevligt hände dock mig. Jag råkade tappa kameran i backen och det innebär att automatiken blev allvarligt skadad. Så de här bussbilderna ser lite konstiga ut. Se dem gärna som konstnärliga. Kameran lämnades vid hemkomst hem för reparation och så blev det bra bilder igen.

Ascan var en dansk karosserifabrik, en sammanslagning mellan Aabenraa och Scandia i Randers. Den senare fabriken är mest känd för sin järnvägsfordon.

Bergen Sporvei (N) DF11235 Mercedes-Benz O405 Ascan (provbuss). Rådhusgaten, Bergen 1987-05-29.

I Bergen fanns då som nu trådbussar. Det var de ensamma om i Norden på den tiden, men år 2003 fick de sällskap av Landskrona.

 Bergen Sporvei 331 (N) SP79837 MAN Gräf & Stift trådbuss. Rådhusgaten, Bergen 1987-05-29.

Arna Bruk var en norsk karosserifabrik en knapp mil från Bergen. Den lades ned 1997. 

Bergen Sporvei 412 (N) SP65133 MAN Arna. Rådhusgaten, Bergen 1987-05-29.

Brødrene Repstad var en karosserifabrik i Søgne utanför Kristiansand på Norges sydspets. Gick i konkurs en månad efter mitt besök där 1990. 

HSD Bilane, Bergen 8318 SC51291 Scania BR86 Repstad. Bryggen, Bergen 1987-05-29.

Åsane Billag 166 (N) SP85816 Volvo B10M Arna. Bryggen, Bergen 1987-05-29.

SAS Flygbuss 352 (N) KZ32951 Volvo B9M Horten. SAS Royal Hotell, Bergen 1987-05-29.

Till sist en bild från Flåm, som är slutstation för den unika Flåmsbanen. På 20 kilometer sänker sig banan från 867 meter över havet i Myrdal vid Bergensbanen till havsytan i Flåm. Lutningen är mestadels 55 promille. Det kräver alltså rejäla bromsar när tågen går ner till Flåm. Fordonen har fem separata bromssystem.  Banan finns kvar än och jag rekommenderar varmt en åktur på den.

Aurland Kommunale Rutebiler (N) SN62807 Volvo B58 Arna. Jernbanestationen, Flåm 1987-05-30.

I nästa avsnitt blir det en bild från vardera Stockholm och Bromölla. Sedan tar vi itu med Kristianstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar