onsdag 8 juni 2016

Bussar som är utländska i Belgien, Holland och Tyskland i juli 1986

Börjar med en bild på den buss vi åkte i. Den kom från Buss Persson i Hammenhög. Intersol hade vanligtvis inte någon egen lackering på bussarna utan använde sig av varje bussbolags egen. Men man valde bussbolag som hade en snygg lack. Buss Persson i Hammenhög hade en sådan. 

Bussbolaget grundades redan 1922 av Mauritz Persson och Gunnar Wennström. I mitten av 1950-talet tog Marutiz son Kjell Persson över och är 2000 var det dags för dennes son Joakim Kjellson och svärdotter Maria Eldh-Kjellson att ta över.  År 2013 såldes företaget till Bergkvarabuss men namnet lever kvar.

 Buss Persson, Hammenhög 36 LWT827 Setra S215HM. Place St Catherine, Bryssel 1986-07-02.

Pitebuss, Piteå 43 DCL569 Scania K112 Ajokki Royal. Bergstrasse, Bryssel 1986-07-03.

KomRes var ett resebolag som bestod av kommunalägda bussbolag. Dessa slog sig alltså samman och ordnade resor från hela Sverige ut i världen. I det här fallet är det tal om en resa ändå från Piteå. Men resenärerna har säkert samlats upp över hela landet.

Samta (F) 866 SR 45 Mercedes-Benz O303. Place St Catherine, Bryssel 1986-07-01.

 Iberbús 102 (SP) V3760-AS. Euromotel, Groningen 1986-07-05.

Pegaso är en spansk busstillverkare. Ingår numera i Iveco (Irisbus). 

Buss Persson, Hammenhög 36 LWT827 Setra S215HM. Färjeterminalen, Travemünde 1986-07-05.

Reseledaren Christian överraskade oss sista dagen med att meddela att vi skulle få åka med färjan Travemünde-Gedser i stället för Puttgarden-Rødby. Det skulle alltså bli en båttur på drygt två timmar. "Nästan som en kryssning" som Christian uttryckte det. Men färjan blev ett par timmar sen och där fick vi vänta på kajen i Travemünde och kom dessutom i tidsnöd för att hinna med sista färjan från Dragør till Limhamn. Men vår chaufför Ola han hann han och vi slapp åka över Helsingør-Helsingborg.

I nästa avsnitt blir det lokalbussar i Bryssel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar