söndag 8 maj 2016

München i januari 1986

I januari 1986 var min gode vän chefredaktören för tidningen "järnvägar!" inbjuden tillsammans med en medarbetare till modelljärnvägstillverkaren Märklin i Göppingen. Och den medarbetaren blev jag. Eftersom tyskarna hade lite svårigheter med mitt efternamn men så mycket lättare med min gode väns ("Herr Palme"; egentligen hett han Palm). Så det blev "Herr Palme und fotograf".

Nu bar det sig dock inte bättre än att fru Palm ringde mig ett par dagar innan vi skulle åka att hennes make låg på sjukhus och var rätt illa däran. Någon resa var inte att tänka på för hans del. Men de lyckades övertala mig att åka ensam och i Göppingen bugade alla för mig eftersom de trodde att jag var släkt med "Herr Ministerpräsident" Olof Palme.

Nåväl, på min knaggliga tyska lyckades jag klara mig genom besöket utan att göra bort mig alltför mycket. Extra besvärligt var det eftersom jag egentligen inte visste ett dugg om modelljärnvägar. Så Märklins representanter och redaktörerna för våra tyska systertidningar hade svårt med konversationen med mig.

I resan var också inplanerat en dag i München. Det blev en mycket regnig januaridag och regniga januaridagar visar sig inte München från sin bästa sida. Men några bussbilder blev det i alla fall och om det nu inte är så bra typbilder på fordonen så visar de i alla fall den dystra stämningen, tycker jag.

Tätortstrafiken i München kördes av MVV (Münchner Verkehrs- und Tarifverbund) med blå bussar.

MVV München (D) M-TV 2608 MAN, M-ZV 3765 Mercedes-Benz O305 och M-TV 2622 MAN. Olympiazentrum 1986-01-11.

MVV München (D) 5336 M-YN 4476 Mercedes-Benz O303G. Marienplatz 1986-01-11.

 
MVV München 5034 (D) M-ND 2434 MAN ledbuss. Marienplatz 1986-01-11. 

MVV München 4629 (D) M-YN 4429 MAN. Ostbahnhof 1986-01-11.

Baumann München (D) M-DA 4278 Mercedes-Benz O303. Ostbahnhof 1986-01-11.

I nästa avsnitt blir det ett par bilder från Köln. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar