onsdag 14 september 2016

Örebro i augusti 1987

Örebro Läns Regionaltrafik 411 AWN731 Scania BR116 Ajokki 5000D. Busstationen, Örebro 1987-08-21.

Örebro Läns Regionaltrafik 521 DFU381 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Örebro 1987-08-21. 

Örebro Läns Regionaltrafik 514 LUZ174 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Örebro 1987-08-21.

Örebro Läns Regionaltrafik 518 FGT948 Volvo B10M Säffle. Busstationen, Örebro 1987-08-21.

AB Omnibus, Örebro 11 HXZ441 Setra S150. Busstationen, Örebro 1987-08-21.

Weidermans Buss, Kumla 4 MRN653 Scania K112 Ajokki City. Busstationen, Örebro 1987-08-21.

Weidermans Buss, Kumla 7 LLC677 Scania K112 Ajokki 5000E. Busstationen, Örebro 1987-08-21.

I nästa avsnitt besöker vi Finland. 

tisdag 13 september 2016

Bussresa till Gardasjön juli 1987 del 2

Så har vi då kommit till Italien.

Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Rastplats på gränsen mellan Österrike och Italien 1987-07-06.

 
 
Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Soyano (Italien) 1987-07-10.

Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD med busschauffören Lena Hermansson. Elfershausen (Tyskland) 1987-07-12.

Kvinnliga turistbussförare var ovanliga på kontinenten vid denna tid och många buss- och långtradarförare vi mötte tittade väldigt förvånat och var nära att köra i diket när de såg att det var en tjej som körde.

I nästa avsnitt besöker vi Örebro.


måndag 12 september 2016

Bussresa till Gardasjön juli 1987 del 1

Med Skaraborgsresor åkte vi buss till Gardasjön i norra Italien. Egentligen skulle vi åkt till Salzburg men den resan blev inställd på grund av för få deltagare. Så vi fick resan till Gardasjön till samma pris som den skulle kostat även om den var rätt mycket dyrare.

Det här är bussen vi åkte med. Den har fått namnet Inger efter hustrun i ägarfamiljen, Yngve och Inger Ericson. 

 Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Skrea Motell, Falkenberg 1987-07-03.

Första övernattning på Motel Liselund inte långt från färjeläget i Rødby. 

Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Motel Liselund, Nykøbing Falster (Danmark)
1987-07-03.  

Andra övernattning i centrala Fulda. 

Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Hotel Europa, Fulda (Tyskland) 1987-07-04. 

På morgonen får vår chaufför Lena tanka bussen. 

 Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Bad Königshafen (Tyskland) 1987-07-05. 

I Kulmbach stannade vi för ölprovning. 

Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Storgatan, Kulmbach (Tyskland) 1987-07-03. 

Efter ölprovningen åkte vi bara en halvtimme innan vi rastade på nytt. Detta med tanke på resedeltagarnas blåsor. 

Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Vaterstatten München Raststätte (Tyskland) 1987-07-06.

Och så är vi i Alperna och rastar med vacker utsikt i bakgrunden. 

Skaraborgsresor FME889 Setra S215HD. Europabrücke Raststätte (Österrike) 1987-07-06.

söndag 11 september 2016

Göteborg, Lüneburg och Europabrücke juli 1987

Åkte på en bussresa till Gardasjön i juli 1987. Mer bilder från resan kommer i kommande avsnitt men först tre bilder av bussar jag såg och fotograferade på vägen.

Gunnarssons Buss, Skene FPG636 Scania BR116S Ajokki 6000. Heden, Göteborg 1987-07-03. 

KVG 418 (D) LG-ER182 Setra S215UL. Graalswall, Lüneburg 1987-07-04.

Denna buss är lackerad i de färger som Surahammars Trafik AB använde på de bussar de körde för sitt dotterbolag Swebus. Bussen är också märkt Swebus bakom mittdörren. Men enligt fordonsregistret ägdes den av ett annat bussbolag, se bildtexten.

Surahammars Trafik AB var i sin tur ett dotterbolag till GDG. När SJ Buss införlivades med GDG 1990 blev Swebus namnet på hela koncernen. Namnet är inte svengelska utan inledningen till Swerige i gammalstavning och slutet av omnibus.

Swebus var ägt av svenska staten genom SJ fram till 1995, då det såldes till skotska Stagecoach. Från 1991 införlivades också statens tredje stora bussverksamhet, nämligen Postens Diligenstrafik.

Mälardalens Omnibus, Grillby MAZ817 Neoplan N117 Spaceliner. Raststätte Europabrücke (Österrike) 1987-07-05.


lördag 10 september 2016

Borås i juli 1987

 Borås Lokaltrafik 225 DYG317 Volvo B10M Wiima. Kvarngatan, Borås 1987-07-01.

 Borås Lokaltrafik 224 DWH217 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1987-07-01.

Borås Lokaltrafik 503 JNW193 Volvo B10M Wiima. Södra torget, Borås 1987-07-01.

Borås Lokaltrafik 196 EMY065 Volvo B58 Wiima. Södra torget, Borås 1987-07-01.

I nästa avsnitt blir det lite blandat med bilder från Göteborg, Tyskland och Österrike

fredag 9 september 2016

En ny buss i Borås i juli 1987

Servicelinjerna i Borås hade rönt stor framgång och de allra flesta var nöjda med dem. Med ett undantag: de bussar som trafikerade linjerna (Neoplan Unibus). Dessa bussar var trånga och bullriga men de var också motorsvaga.

Så helt klart behövdes en ny bussmodell. Men bussar med plant golv så nära marken som möjligt utan besvärande trappsteg i bussen var det ont om på 1980-talet. Därför begav sig en kommitté med bland annat representanter för Borås Lokaltrafik till Kanada för att se vad de hade att erbjuda. Där hittade de denna buss, Orion II.

Märket var alltså Orion från början men Ford har en bilmodell som heter så och lade in en protest mot namnet. I Sverige kom de bussar som kom senare få namnet Ontario II efter provinsen där de tillverkades.

BL Teknik, ett dotterbolag till Borås Lokaltrafik, blev generalagent för märket och genom dem såldes över 100 bussar i Sverige. Bussarna spred sig alltså till många svenska städer och blev populära bland resenärerna trots utseendet. "Näbbmus" kom de ofta att kallas i folkmun.

Bussförarna var kanske inte lika nöjda. Förarplatsen var placerad ovanpå motorn och det säger sig självt att det blev både varmt och bullrigt.

Ontario-bussarna gick som normal buss på servicelinjerna i Borås fram till sommaren 1995, då Linjebuss tog över dessa linjer från Borås Lokaltrafik. Men några Ontario-bussar behölls som reserv och de var vanliga i trafiken i många år till.





Borås Lokaltrafik 704 ASF953 Orion II. Södra torget, Borås 1987-07-01.
 
I nästa avsnitt blir det fler bussar från Borås men nu stora bussar. 

torsdag 8 september 2016

Älvsjö i juni 1987

Söndagen den 14 juni 1987 var det arbete på järnvägen mellan Älvsjö och Södertörns Villastad (två år senare namnändrat till Farsta Strand). Därför var tågen inställda och ersatta med bussar. Två bussar var beställda och det räckte kanske normalt, men så kom det ett tåg som skulle fortsatt till Nynäshamn och där ha anslutning med Gotlandsbåten. Dessutom tog den ene föraren bondpermis och åkte och fikade i stället för att effektuera beställningen.

Det blev alltså bara en buss som fick ta hand om ett par hundra resenärer. Även om föraren lastade till sista ståplats (inte tillåtet men preskriberat nu) så var det många som inte kom med, vilket syns på den andra och fjärde bilden. De lär ha fått vänta en halvtimme på nästa buss. Jag hade inte tid att vänta att se hur det löste sig.


 
Nynäsbuss AB  KGO443 Neoplan N216H Jetliner. Stationen, Älvsjö 1987-06-14.

Storstockholms Lokaltrafik H10 6579 GDW 219 Scania CR112. Stationen, Älvsjö 1987-06-14.

Det är de som väntar på ersättningsbuss som står utanför bussen som är skyltad för linje 163. Kanske de hoppades att den bussen skulle köra för tåget i stället.

Storstockholms Lokaltrafik H59 5287 Scania CR111M. Stationen, Älvsjö 1987-06-14.

I nästa avsnitt får vi stifta bekantskap med en helt ny bussmodell för Sverige som visades i Borås.