onsdag 29 januari 2020

De som körde på 810-an del 1

Jag övergår nu till att presentera fotomaterialet på ett annat sätt. Bilderna kommer att ha det gemensamt att de visar bussar som gick på linje 810 mellan Jordbro  och Skanstull. Det var en förstärkningslinje som gick på morgonen från Jordbro och på eftermiddagen från Skanstull.

Linjen började trafikeras i mars 1981 och fick ett kraftigt uppsving i samband med att pendeltågen krånglade. Det var inte ovanligt att det gick en buss var femte minut. Från sommaren 1990 vände bussarna vid den nyanlagda terminalen Gullmarsplan i stället för Skanstull.

SL hyrde i regel in bussar från turistbussföretag för att köra linjen. Huvudavtalet hade Wasatrafik som i sin tur anlitade Stockholms Turistbussar. Men det var som ni skall se många andra företag inblandade i dessa körningar.

Bussarna kunde vara helt nya turistbussar av högsta standard men också gamla utrangerade linjebussar från främst SL. De blandades friskt.

Alla bilder är inte tagna just på linje 810 men alla bussar som visas har åtminstone någon gång kört där.

Bilderna presenteras inte kronologiskt utan som jag har råkat fått till dem i mina diamagasin. Många av dem har också dålig kvalitet men jag har bedömt dem som intressanta ändå. Tyvärr saknar många bilder datumangivelse.

 Buss-Axel, Stockholm NXW865 Neoplan N116/3 Cityliner. Lerstensvägen, Jordbro.

Stockholms Chartertrafik EFS525 Neoplan N116/3 Cityliner. Lerstensvägen, Jordbro. 

 Wasatrafik 465 LYW372 Volvo B10M Van Hool Alizée. Gullmarsplan 1990-08.27. 

 Wasatrafik 416 NLH472 Volvo B10M Säffle. Gullmarsplan 1990-12-03.

 SL-Buss H25 6176 MSA794 Volvo B10M Säffle. Södra Jordbrovägen, Jordbro.

Wasatrafik 484 NFO442 Volvo B10M Van Hool Astral. Lerstensvägen, Jordbro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar