måndag 4 december 2017

Helsingborg i september 1989 del 5

Helsingborgs Lokaltrafik 110 GJY747 Scania CR112. Järnvägsgatan, Helsingborg 1989-09-19.

Helsingborgs Lokaltrafik 224 KPG555 Volvo B10M Säffle. Järnvägsgatan, Helsingborg 1989-09-19.


Servicebussarna i Helsingborg av det kanadensiska märket Ontario var kortare än vad de var  i flertalet andra städer


Helsingborgs Lokaltrafik 948 PAG597 Ontario II. Järnvägsgatan, Helsingborg 1989-09-19.

 Helsingborgs Lokaltrafik 949 PAE612 Ontario II. Järnvägsgatan, Helsingborg 1989-09-19.

Parapeten var en restaurang och konferensanläggning som låg längst ut på en pir något hundratal meter från Ångfärjestationen och Hamntorget. Det vara bara det att för att nå dit fick man göra en lång omväg om cirka tre kilometer om man åkte buss.

I början av 1970-talet gick här en färja som hette "Kvick". Det torde ha varit en av landets kortaste färjeleder bara cirka 50 meter lång. Färjan kördes av en butter sjömansveteran. Mest trött var han på alla frågor som
- Brukar det vara kraftig sjögång på den här färjeleden?
- När öppnar baren?

1989 var färjan sedan länge ersatt av en buss som gick sporadiskt vid arrangemang på Parapeten. Men namnet "Kvick" skulle återkomma i Helsingborg året efter och då som namn på ett bussystem. Mer om detta i en blogg nära dig när klockan tickat dit.

Bussmodellen brukade kallas "Bussen Pigg". Namnet skall uppfattas ironiskt. Skandiakarosser fanns i Laholm men flyttade sedan till Markaryd, där det levde vidare under namn Helmark Carosseri AB.


 Parapeten AFO642 Volvo B6FA Skandia. Parapeten, Helsingborg 1989-09-19.

Därefter begav jag mig till Landskrona och det blir således bilder därifrån nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar