I Norge hade man just byggt upp ett stort expressbussnät genom NorWay Ekspress. Det var ett antal bussbolag som samarbete under detta namn med bland annat gemensam bokning. Till skillnad från vad som gällde i Sverige vid denna tid fick expressbusslinjer etableras fritt även på sträckor där det gick tåg. I Sverige måste SJ ge sitt godkännande till sådana linjer så att de inte konkurrerade med tågen. Dock hade SJ under 1980-talet blivit ganska generösa med sådana godkännanden.
Ottadalens Billag 116 (N) HZ14864 Scania K112 Ajokki Classic. Sjøsiden, Oslo 1988-05-02.
Sogn Billag 461 (N) TV50269 Scania K112 Ajokki Classic. Sjøsiden, Oslo 1988-05-02.
Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap (N) JR17024 Scania K112 Ajokki Classic. Sjøsiden, Oslo 1988-05-02.
Fine bilder av ekspressbussene på 1980-tallet! Scanoa Classic var svært populær før Volvo kjøpte Carrus-fabrikken og lanserte Volvo 9700!
SvaraRaderaDenna bussmodell var ovanlig i Sverige. Men där fanns en snarlik modell som gick under namnet Royal.
SvaraRaderaJa, var ikke Ajokki Royal det opprinnelige navnet på denne? Det var vel Scania i Norge som skapte "Scania Classic" for det norske markedet. Husker noen få norskregistrerte Ajokki Royal på Volvo B10M-chassiset, og senere ble det levert en del busser av typen Ajokki/Carrus Vector på Volvo B10M og B10B og den høyere varianten Regal på Volvo B10M og B12, parallelt med at Scania Classic kom i ulike nye varianter.. Flott at bloggen er relansert, med mye interessant busshistorie!
Radera