torsdag 4 maj 2017

Provkörning av Hino RB145 i augusti 1988

Det är ju inte alltid det behövs stora bussar utan ibland räcker det med bussar för upp till cirka 25 passagerare. På marknaden har då mest erbjudits bussar som sett ut som ombyggda brödbilar. Den japanska tillverkaren Hino ville skapa ett alternativ genom att bygga något som såg ut som en buss men i mindre skala. Därmed kom Hino RB145 till.

Svensk generalagent blev Cartes i Vetlanda, som annars mest sålde Setra. De skapade ett särskilt bolag Svenska Småbussar för detta.

Cartes bjöd in mig till en provkörning med en Hino RB145, vilket resulterade i en artikel i Svensk Lokaltrafik. Vid ratten satt Anders Ribbholm med stor erfarenhet av att tävla i rally, men då med personbil. Snart märktes dock att Anders kände sig hemma på småvägar även med en buss om än liten sådan.

 Cartes, Vetlanda NHY377 Hino RB145. Vetlanda 1988-08-31. 

 
Cartes, Vetlanda NHY377 Hino RB145. Hällinge gård, Vetlanda 1988-08-31.

Cartes, Vetlanda NHY377 Hino RB145. Östanå wärdshus, Vetlanda 1988-08-31.

 
Cartes, Vetlanda NHY377 Hino RB145. Passagerarutrymme 1988-08-31.

 
Cartes, Vetlanda NHY377 Hino RB145. Förarplats 1988-08-31.

I nästa avsnitt blir det bilder från Vetlanda, Nässjö och Eksjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar