söndag 2 april 2017

"Persontrafik 88" i Älvsjö i juni 1988 del 2

Den norska busskarossören Vest Karosseri i Stryn längst in i Nordfjord och mest känt för sin sommarskidåkning, visade för första gången upp sig i större skala för svensk marknad. Rune Gustafsson på Busscentrum i Uppsala blev svensk generalagent och många Vest-bussar såldes i Sverige. 

Efter  cirka tio år tog Scania Bussar över agenturen. Busstillverkningen hos Vest upphörde 2010 men en ny karossör - Vidre - tog över lokaler och verksamhet 2011-2013 och därefter var det slut på all busstillverkning i Stryn och därmed också hela Norge.
 
 
Ringebu Bilruter (N) HS64240 Volvo B10M Vest Ambassadør. Persontrafik 88 Älvsjö 1988-06-02.

Romeriksbussene 526 (N) UA15308 Scania K112 Vest. Persontrafik 88 Älvsjö 1988-06-02.

En av de kanadensisk-byggda servicebussar som köpts av Borås Lokaltrafik visades upp. Över 100 bussar av detta fabrikat såldes till svenska bussägare innan importen upphörde.

Borås Lokaltrafik 707 NGU451 Ontario II. Persontrafik 88 Älvsjö 1988-06-02.

Spårvägsmuseum visade upp en stadsbuss från 1961 med amerikanskinspirerad design. Denna busstyp var mycket vanlig i Stockholm men även i Jönköping fanns många. Ytterligare några städer hade också Capitol men det var inte så många i varje. 

Stockholms Spårvägsmuseum H23 5428 CEJ428 Scania-Vabis C75 Capitol. Persontrafik 88 Älvsjö 1988-06-02.

 Slutligen en Van Hool till Buss-Bengt i Nybro.

Buss-Bengt, Nybro NXX192 Volvo B10M Van Hool Alizée 360. Persontrafik 88 Älvsjö 1988-06-02.

 
Nässjö Omnibustrafik 40 HCD843 Volvo B10R Säffle. Persontrafik 88 Älvsjö 1988-06-02.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar